Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strandberg
ceddan9 skrev:Nu har jag införskaffat ett batteri, det blev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... eri-80700/
Bilen hoppade igång direkt. Varningen om AIR bagen lyste fortfarande :cry: . Nu har jag satt batteriet på laddning så att batteriet får bästa tänkbara start.
Radera felkoderna. Är det något som blivit tokigt så återkommer ju felkoden. Jag tror som någon sa tidigare att du fått denna felkod pga låg spänning i ditt gamla batteri
av Rumpnisse
Jag behöver nytt batteri till min, funderar på köpa gelebatteri som kostar det dubbla emot andra men fick väldigt gott intryck när jag unnade mig detta till amerikanaren en gång i tiden. Förr, troligen även idag så körde väl utryckningsfordon med detta.

Ska kolla lite tester sen, för några år sedan var biltemas vinnaren men förra årets tester halkade dom väl ner bland dom sämsta? Tycker mina fordon med biltemabatterier kämpar onödigt under kyliga stunder.

Enda testet jag hittar från 2014 är; http://www.dn.se/motor/tester/test-dyrt ... st-i-kyla/
Där Tudor T-852 blev vinnaren. Biltema förloraren.
Vilket är ett batteri som dom ersatt med nya ser jag nu.

- Stör mig på Tudor som hänvisar mig till 90Ah batteri medan ni nämnt att man bör ha 100.
Dom hänvisar mig till: TA900 = 90Ah 720A H:190mm L:315mm B:175mm

Hur långt, djupt och högt batteri fårplats?
Hittade ett: TA1000 = 100Ah 900A H:190mm L:353mm B:175mm

Ser nu att reservdelsförsäljaren listar båda till min.
TA900 (90Ah)= 1565kr
TA1000 (100Ah)= 1770kr
Vilket är Tudors värstingmodell förövrigt.
Användarvisningsbild
av Strandberg
ceddan9 skrev:70Ah.
Radera koden....hos Volvo?!
Antingen det eller hos någon som har VIDA med DICE. Du kan inte göra det själv i alla fall om du inte har grejer till det
av :stefan:
Rumpnisse skrev:Jag behöver nytt batteri till min, funderar på köpa gelebatteri som kostar det dubbla emot andra men fick väldigt gott intryck när jag unnade mig detta till amerikanaren en gång i tiden. Förr, troligen även idag så körde väl utryckningsfordon med detta.

--

- Stör mig på Tudor som hänvisar mig till 90Ah batteri medan ni nämnt att man bör ha 100.
Dom hänvisar mig till: TA900 = 90Ah 720A H:190mm L:315mm B:175mm

Hur långt, djupt och högt batteri fårplats?
Hittade ett: TA1000 = 100Ah 900A H:190mm L:353mm B:175mm

Ser nu att reservdelsförsäljaren listar båda till min.
TA900 (90Ah)= 1565kr
TA1000 (100Ah)= 1770kr
Vilket är Tudors värstingmodell förövrigt.
Hold your horses, gelbatteri ska du inte ha i bilen! Det är suveräna batterier, men för förbrukning, dvs i båten eller husvagnen.
AGM-batteri är nog vad du menar, de ligger 50-100% i pris över vanliga startbatterier, men så är de det bästa man kan sätta i bilen också. Om man har behovet av det.

Sen ska man inte stirra sig blind på antalet Ah, det kan diffa några Ah hit och dit mellan olika tillverkare - men det är i princip samma kapacitet i dom. AGM ligger ofta några Ah under ett vanligt startbatteri trots att de har samma storlek, men ett AGM har mycket högre kallstarteffekt - det man egentligen borde titta på när man letar startbatteri.
Men i många bilar är det viktigare att kolla måtten, vad får egentligen plats? Till min V70N listas 72Ah (278mm långt) medan det satt ett 62Ah (241mm) som original. Men eftersom det sitter i skuffen och Volvo tagit höjd för en dieselmotors batteri så har jag numera ett 100Ah (354mm) där. :D

Överlag är det bara längden man behöver kolla på till Volvo. Bredden är alltid 175mm (om det inte är nåt riktigt minibatteri) och höjden är oftast 190mm. På nyare bilar har det börjat dyka upp 175mm höga av någon anledning. I princip alltid högerplus.

/red
Såg nu att du kör dieselkärra. AGM är alltid trevligt, om du har en dieselvärmare som du använder ska du däremot ha AGM. Ett vanligt startbatteri pallar inte i längden den kontinuerliga belastningen och djupurladdningen som dieselvärmaren orsakar.
av Rumpnisse
:stefan: skrev: /red
Såg nu att du kör dieselkärra. AGM är alltid trevligt, om du har en dieselvärmare som du använder ska du däremot ha AGM. Ett vanligt startbatteri pallar inte i längden den kontinuerliga belastningen och djupurladdningen som dieselvärmaren orsakar.

Ja jag kör korta sträckor, det gick bra först med tidsinställd dieselvärmare men snart så kom jag ut och bilen var frusen. Inga felmeddelanden om lågt batteri men efter lite uteslutande så var det så.

Kollar Tudor igen. Knappade in mina önskemål gällande maxhöjd och 100A, på universalsökaren.

Då har vi den vidareutvecklade vinnaren som jag nämnde tidigare.
* HIGH-TECH ***, TA1000 - Batterikapacitet: 100 Ah, Köldstartström EN: 900 A, L: 353 Mm, H: 190 mm, B: 175 mm - Pris: 1770kr (testvinnare)
http://www.tudor.se/start/produkter/personbil/premium/
* TUDOR Start-Stop AGM, TK1050, Batterikapacitet: 105 Ah, Köldstartström EN: 950 A, L: 392 Mm, H: 190 mm, B: 175 mm - Pris: 3738kr
http://www.tudor.se/start/produkter/mar ... start-agm/
* EXIDE Equipment (gel), ET650, Batterikapacitet: 100 Ah, Köldstartström EN: 800 A, L: 353 Mm, H: 190 mm, B: 175 mm - Pris: 2392kr
http://www.tudor.se/start/produkter/hus ... pment-gel/

Fast det Start-Stop AGM-batteriet är tänkt för bilar med "särskilt utvecklat för startändamål".
Hur ska jag tänka gällande detta för nu är jag tvungen att köpa något då bilen tvekade på starta vid -7 grader.

http://www.tudor.se/start/produkter/agm ... prestanda/

[Edit] EXIDE Equipment är också listad som agm/gele. "För stora kapacitetsuttag och djupa urladdningar."
Senast redigerad av 1 Rumpnisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jag kopte ett 72A batteri till min i November, for det gamla borjade se trott ut pa mornarna nar det var lite kallt, det vart ett Bosch, for det ar det som alla koper har nere. Det gamla batteriet holl i 3 ar ganska prick.
Användarvisningsbild
av wissel
Andreas2012 skrev:Jag kopte ett 72A batteri till min i November, for det gamla borjade se trott ut pa mornarna nar det var lite kallt, det vart ett Bosch, for det ar det som alla koper har nere. Det gamla batteriet holl i 3 ar ganska prick.
Garantitiden är 1 år längre på Biltemainköpta AGM batterier a 1479:- :P
Användarvisningsbild
av Perc
Det verkar vara mycket svårt att skilja på ampere och amperetimmar. ;)

Amperetimmar (Ah) är ett mått på hur stor kapacitet batteriet har. Mycket förenklat så klarar ett 72Ah batteri av att driva en 1A förbrukare i 72 timmar eller en 500mA förbrukare i 144 timmar.

Ampere (A) mäter hur mycket momentan ström batteriet kan ge, t.ex när du vrider på nyckeln. Detta är viktigt, särskilt i sträng kyla. Batteriers prestationsförmåga sjunker ju då det är kallt och motorn blir trögare att dra runt.

Det finns åtminstone tre olika skalor för den momentana strömstyrkan: SAE, EN och DIN. Jag vet tyvärr inte vad som skiljer dessa åt.

Ju mer ju bättre givetvis, både av A och Ah. Man kan aldrig ha för mycket.

Mitt standardtips är att köpa ett "dieselbatteri" även om du har en bensinare. Volvo rekommenderar väl 72Ah för en bensinare i kallt klimat, men det är samma fästen och batterikåpa som på dieseln så det är bara att hinka i 100Ah direkt om du känner för. Lite beroende på var man köper sitt batteri så behöver det inte ens vara dyrare eftersom 100Ah är en normal storlek som finns i massvis av dieselbilar sedan ett par decennier.

Min 2.5T var rätt trött i kyla då jag köpte den, men det berodde på att nåt smartskaft före mig hade satt i ett 55 Ah. Det blev lite bättre snurr på startmotorn med ett 100Ah ;)

Artikelnummer varierar ju lite beroende på fabrikat men "60038" är en normal typbeteckning på modellen som passar, t.ex 20-PMF60038 på Mekonomen.
av Rumpnisse
åååå, ångest...

Det vanliga batteriet som vunnit tester har så mycket spännande reklamtext.
"Våra nya High Tech har upp till 50% högre laddningsmottaglighet än vanliga standardbatterier."

Tänk om det EXIDE Equipment gelebatteriet är sämre att ha än det vanliga bruksbatteriet.
Jag behöver ett batteri som snabbt suger åt sig den korta stund av laddning den får.

ångest ångest ångest.. Tudor HIGH-TECH *** med senaste tekniken 1770kr .... EXIDE Equipment Gele för tyngsta elslukarna. 2392kr ... ångest ångest ångest ... bil som knappt startade idag ... köpa nytt batteri imorgon ...
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]