NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
#930710
Var och besiktigade min C30 D2 -12 för första gången idag. Bilen har gått ca 4.800 mil. Eftersom bilen är nyköpt och jag fortfarande har MRF-garanti passade jag på att göra en sk. "E-diagnos".

Fick tre felkoder:

Bromssystem - U012600 - Utebliven kontakt med styrenhet rattvinkelgivare (SAS).

Motorstyrning - U016700 - Ingen kommunikation med styrdon startspärr.

Övrig elektronik- DD11 - Förardörr. Kommunikation med reglagepanel.


Är detta något att bry sig om?? Kan inte påstå att jag märkt av nåt fel, men känns inget roligt att köra runt och fundera på om något är fel/leta fel.

Enligt en kille på Volvo är det "mer eller mindre lurendrejeri, inget att bry sig om". Han menade att alla bilar har felkoder.

Har noll koll på felkoder. :(

Vad tror ni?
av Lövet
#930730
Det där ser ut som tillfälliga saker. Nolla felkoderna och se om de återkommer först.
Användarvisningsbild
av P210
#930778
Att läsa av felkoder brukar ju oftast vara att läsa ut och nolla o sen och se om den kommer upp igen. Just för att få fram dom riktiga felen.

Felkoderna har nämligen olika statusvärden - Permanent, Intermittent och Okänd.

Permanent: Felet som felkoden avser är konstant, som om man har klippt av sladden exempelvis.

Intermittent: Felet som felkoden avser kommer och går eller har registrerat fel men fungerar för stunden utan problem. Diagnossystemet kontrollerar systemen antingen kontinuerligt eller vid bestämd intervall*.

* Dina U koder beror på att systemet inte fått kontakt med dessa moduler under en check.

Okänd: Diagnossystemet kan inte fastställa felets art eller tolkar den som permanent/intermittent = samma som okänd med andra ord. Detta beror antingen på att systemutvecklaren inte har räknat med detta fel så att det finns inget givet svar för den signalen som diagnossystemet får eller inte får, eller att felsignalen beror på en "bugg" i systemet, kan bero på för hög/låg spänning i signalen från enheten.

De felkoder som finns delas in i olika grupper, där första bokstaven är gruppindelningen. Det finns fyra stycken olika. P, B, C och U.

P = Drivlina - Motor, Växellåda m.m
B = Karosseri - Airbag, Klima, Dörrmoduler, Instrument m.m
C = Chassie - ABS, Styrning, Aktiv fjädring m.m
U = Nätverk - Handlar mest om olika avläsningsfel i CAN-BUS...

Bilprovningen underkänner alla fordon som får en så kallad bekräftad felkod. Det omfattar felkoderna P0001 – P0499 samt felkoden P0650 (i princip saker som kan ge felaktiga avgasvärden). I praktiken innebär detta att felet måste åtgärdas eller repareras eller kanske bara släckas - oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid.
Det är ju lite fyrkantigt, för en del felkoder försvinner ju och kommer inte tillbaka efter en nollning...
#931435
Ja hittade tre gamla felkoder i min V60. Har aldrig ens sett en varningslampa lysa.

Nej bilprovningens utläsning ger ja inget för. Istället ska du ifrågasätta och be om en förklaring till koderna.
av andy78
#931548
Att felkoderna existerar råder nog inget tvivel om, men som sagt de kan inte se om det är aktiva aller historiska felkoder utan delar bara ut en anmärkning.

Ett exempel, en kollega kontaktade mig.
Han hade inget övrigt fel på bilen så inför besiktningen så ville han byta främre lampa istället för att åka på en anmärkning för en annars så enkel sak.
Han hade bytt glödlampa fram på bilen, när han startade bilen så började motorlampa helt plötsligt att lysa.
För att lättare komma åt så hade luftmassemätarens kontakt lossats, han satte tillbaka den och lampan släcktes kort därefter.
Väl inne på besiktningen läste de av felkoder och han fick anmärkning på luftmassemätaren, han försökte tala om för dem att det inte var ett fel utan att han kopplat ur den så lampan lyst men den släcktes när den monterades tillbaka.

Det spelade ingen roll det gick inte att resonera med dem svaret han fick var "du får vända dig till volvo"
De hade alltså sett en historisk felkod, en felkod som en gång var ett fel men åtgärdats och bilen själv satt den som historisk dvs inte aktiv.

Bara för att de inte vet skillnaden så måste han radera den och åka tillbaka en kostnad på minst 200kr.
Vet dom inte hur man gör eller inte kan använda diagnosen fullt ut och skillja koderna åt så ska detta aldrig kunna vara en punkt att fälla på.
Man kan ju tycka det rimliga vora ju oavsett felkoder i motorstyrningen eller om motorlampan lyser eller ej så borde bilen gå igenom om avgasvärdena är ok på alla nivåer eftersom det är en riktig mätning.

Om jag vore er så skulle jag utan tvekan lyfta av batteripolen en halvtimme, inte allt för ofta så raderas koderna i samband med detta, är det ett fel så kommer färska koder lagras igen.
Och så ska en verkstad göra oavsett om de är aktiva eller ej när de får in en bil radera samtliga koder och se vilka som kommer tillbaka.
#931668
Ligger det en aktiv felkod på något så viktigt som luftmassemätaren så lyser det väl en röd triangel i instrumenthuset?

Så otäckt irriterande att bilprovningen ger en anmärkning trots att ingen varningslampa lyser. Varningslamporna kollas typ det första dom gör.
Upptäcks en felkod på motorstyrningens komponenter så borde dom istället mäta avgasvärdena för att försäkra sig om att inte göra ett tjänstefel.
#931669
Perra83 skrev:Ligger det en aktiv felkod på något så viktigt som luftmassemätaren så lyser det väl en röd triangel i instrumenthuset?

Så otäckt irriterande att bilprovningen ger en anmärkning trots att ingen varningslampa lyser. Varningslamporna kollas typ det första dom gör.
Upptäcks en felkod på motorstyrningens komponenter så borde dom istället mäta avgasvärdena för att försäkra sig om att inte göra ett tjänstefel.
Tror dom har fått vidare till felkoder för att det fuskas med lamporna som tas bort i instrumentet och även blir omkopplade etc. Väldigt enkelt att bara koppla in och kolla felkoderna. Blir svårare att fuska bort.

Men diskussionen angående felkod som är aktiv eller inte är intressant. Vad exakt står det i regelverket egentligen. Någon som verkligen har koll här?
av andy78
#931671
Perra83 skrev:Ligger det en aktiv felkod på något så viktigt som luftmassemätaren så lyser det väl en röd triangel i instrumenthuset?

Så otäckt irriterande att bilprovningen ger en anmärkning trots att ingen varningslampa lyser. Varningslamporna kollas typ det första dom gör.
Upptäcks en felkod på motorstyrningens komponenter så borde dom istället mäta avgasvärdena för att försäkra sig om att inte göra ett tjänstefel.
Den tändes upp med släcktes kort efter att han kopplat tillbaka den eftersom inget fel förelåg.
Och då ändras koden från aktiv till historiskt.

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]