...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
agh39 skrev: Förra året kom jag om en ikapp en gammal stofil som körde i 40 som höll väl till höger, trodde då i min enfald att han höll så för att underlätta omkörning. Han såg mig inte vilket resulterade i att då jag var jämsides la han sig i mitten av vägen och vi körde ihop.
Och du gjorde omkörningssignal med ljud eller ljus? Det är väldigt sällan det görs numer. Jag anser att i de tillfällen inte detta görs så borde det bli delat vållande.
Tack Tomas för du flyttade denna diskussion, som inte hade ett dugg med Volvo V70 att göra. :D
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.

Nej det lär dom inte ut! Däremot lär dom ut att om någon ligger riktigt nära så saktar man in så man får ännu mer avstånd till framförvarande bil så det blir bättre mariginaler när man ska bromsa.
av agh39
SvenB skrev:
agh39 skrev: Förra året kom jag om en ikapp en gammal stofil som körde i 40 som höll väl till höger, trodde då i min enfald att han höll så för att underlätta omkörning. Han såg mig inte vilket resulterade i att då jag var jämsides la han sig i mitten av vägen och vi körde ihop.
Och du gjorde omkörningssignal med ljud eller ljus? Det är väldigt sällan det görs numer. Jag anser att i de tillfällen inte detta görs så borde det bli delat vållande.
Tack Tomas för du flyttade denna diskussion, som inte hade ett dugg med Volvo V70 att göra. :D
Jag var helt övertygad att han sett mig då höger hjulpar i princip låg till höger om asfalten, jag blinkade bara med körriktningsvisaren tyvärr.

Först sa han att han inte såg mig alls men ändrade sig fort till att jag inte gett signal innan att jag påbörjade en omkörning, dessutom så kontrollmätte han vägen 1 meter smalare än jag.
Då han skrev sitt födelsedatum efteråt så var han född den 32 juni för typ 86 år sen så alla hästar var inte hemma...Det blev delat vållande för han hade sin fru med sig, jag var solo.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vet du inte vad 32:a juni är? Det är 2:a juli förstås. :D
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har nog mest sett Audi som kör riktigt fort men BMW låter logiskt då det ofta är många gamla 90-tals BMW på vägarna. Säkert en populär ungdomsbil.

Förövrigt håller jag med om självbevarelsedrift och kommer härefter bromsa in om någon så nära ligger bakom att den kommer att åka i röven på mig vid fara. Tack för tipset. Bromsa och sänka farten från 90 till 50 ger marginal för bakomvarande som slickar häcken att bromsa ifall jag tvärnitar. Blir nog smäll men tillräcklig låg hastighet för att man ska klara livet. Det blir den nya filosofin nu och alla fartdårar kan kyssa någon i häcken, men inte mig.
av Mwi
Robbi skrev:Jag fick tyvärr ge mig ut och köra 100 mil på självaste julafton. På hemvägen hade det frusit på och låg på ett par minus.
Nu vet jag inte vad ett par minus är (ett par öl är fler än två) men när det är runt nollan är snön riktigt hal, är det kallare än 10 minus är det riktigt bra grepp i snön. När man kör kör i norra Sverige som "syd" svensk och tycker att man ligger nära/över gränsen så är det ofta man blir omkörd. Åker man med en riktigt norrlänning på vinterväg är 200+ inga problem om bilen kommer upp i den hastigheten.
av Petke
Körde Gbg-Malmö-Gbg under julen och upptäckte något nytt när jag kör med den adaptiva farthållaren. Jag sätter gärna farthållaren på största avstånd till framförvarande bil, så jag har lite extra marginal och hinner reagera ifall inte autobromsen skulle göra det. Men tydligen är det många som tycker att det är för stort avstånd jag håller då, för flera gånger försökte sig bmw/audi ägare sig på att köra om i högerfilen :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]