Glödljus berör mig inte liksom NBB varianten med remsa, men däremot saker som verkligen bländar få smaka på dimljusblink om det är fulputtar med dim+haljvljus som "glömt" vrida reglage rätt men även trafikfarliga DRL-fjollor som inte vridit reglage tillräckligt långt så bakljus tänds så fort det mörknar på eller ljusförhållanden kräver framljus+bakljus.
Lucif3r skrev:ER skrev:blablabla
Ja, du har ju uppenbarligen inte en susning om vad du talar om, eller ens sett en bil med korrekt, ikke-blänande, inställning.
INGEN har blinkat på mig eller slagit på nå j-a helljus under dom 1½ år jag kört med xenon, så det är nog snarare du som är alldeles för kinkig, eller har något stort fel på ögonen.
Herregud, ytterligare en icke upplyst som INTE fattar nåt och vi är i slutet av 2014, inte 2004.
Bara för ingen blinkar på DIG betyder INTE att det INTE bländar. Det betyder BARA att dom du möter tröttnat på att påvisa felet och därmed missuppfattats av DIG för att du skall ha "rent" samvete.
Extremt konstigt att INGEN av er som felar INTE fattar vinken när någon blinkar på er, i värsta fall så smäller ni på helljuset själva utan att veta VARFÖR det blinkas på er. Det är INTE så att man "hejar" eller så utan betydligt allvarligare saker.
Kan ju ta en rätt färsk händelse, mötte en bil där vänstra halvljuset var trasigt, helljusblink för att uppmärksamma på ett (som det visar sig mycket enkelt att fixa)fel. Bilen BAKOM smackade på helljuset TROTTS att denna SÅG att på samma sida var bakljuset mörkt så hela den bilen var en trafikfara med vänstra sidan svart och då borde börja tänka "att det måste vara något fel på bilen framför om mötande blinkar på den", nj jag snackar på helljuset istället som "tack" för inget och sen får även extraljus påslagna i nosen med den extra ljuseffekt xenon har vid tändögonblicket. Högst troligt att en säkring för vänstra halvan pajat långt tidigare och latheten tar över och man kör i mörker utan korrekt belysning vilket tagit 1 minut att fixa med ny säkring, eller ställa bilen hemma om man är för lat att åtgärda.
Tyvärr inget fel på ögonen,tvärt om faktiskt men det är inget som påverkar fakta och verklighet då det är apparatur som avgör vad som bländar eller inte och hur skarp ljus/mörker är, inte ögonen.
INGEN blinkade på mig när jag hade fulxenon i mina originalstrålisar till S60:n MEN ljusbilden var INTE rätt för det, dels fick jag ställa dom så lågt att vanlig halogen lös bättre när bilden var i rätt höjd pga stöljuset. Sen så uppfattades ljuset som störande men idag med olika typer av strålkastare så är det svårt att veta vad som är rätt och fel så gemene man heller friar än fäller uppenbarligt felaktiga belysningar.
När jag sen bytte till original 05-09 strålisar så insåg jag hur felaktig ljusbilden varit med halogenstrålisar fulkonverterade så " i been there done that" kan man lugnt säga så vem som inte vet vad , ja då återstår ju bara du som gissar då jag VET hur ljusbild SKA se ut och SER ut med fulkonvertering. Har sett och pratat med drygt drygt 200 eller något fler ägare till bilar bilar jag med 1000% säkerhet kan säga var fulkonverterade, INGEN hade korrekt ljusbild eller inte bländande på ett eller annat vis beroende på just konverteringen, att sen ägarna själva (omedvetet) erkänner denna felaktiga ljusbild när dom säger att "skyltar lyser upp så fint" när det med riktig xenon inte lyser upp på samma vis, detta är bara tecken på att inställningen är på tok för hög. Att jag sen dagligen ser bilar med fulxenon eller dåliga lampor med sned fot/felaktig isatta gör inte saken bättre.
Har som sagt haft fulxenon i S60:n, det var bländande i såväl halv som dimljus, haft original 05-09 xenon vilket bara bländade i vissa fall med lite för mycket nerlast i baken innan jag satte gyro på lampan men ljusår bättre än all fulvarianter som säljs för billigt, har originalxenon på XC:n som inte bländar.
Eftersom det förutom original inte finns icke bländande xenon när lyktan ej är avsedd för xenon så har jag tyvärr sett båda delar men hur du än fipplar med R-lampor, FE-lampor osv så kan du ALDRIG få det icke bländande OM det inte är lamphus avsett för xenon. Eftersom du inte testat båda delar så kan du heller inte veta vad som är korrekt och grovt felaktigt, utan bara gissar för att döva eget samvete.
Fattar du inte det så har jag inte tid satt gå in djupare på varför saker är som dom är utan det är upp till dig att läsa på varför ströljuset inte har plats och varför det tar egna vägar.
Gisses tänk om man fick 10kr varje gång felaktiga tramset "ingen blinkar på mig, alltså bländar det inte" används för då skulle man vara miljonär idag då jag då slår vad om att det bländar och vid test så visar det sig att jag har just rätt.
Gott nytt
TRAFIKSÄKERT ÅR och STÄNG AV DIMLJUS när halvljuset är på samt kör
HALOGENLJUS i halvljuset när du inte vet hur en ljusbild skall se ut.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..