NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo-FH16
Har upptäckt att bakre länkarmsbussningar är kass. Är dessa svåra att byta? Ser ut att sitta med två skruv. Är det bara att plocka bort dom gamla och tryck dit ny, eller måste dessa pressas?

Lennart.
av Dejeby
Den ska pressas på tyvärr. Jag rekommenderar att du byter hela länkarmen. Sparar du mycket tid på.

Magnus
Användarvisningsbild
av Tomas88
Besiktigade min V50 D5 -2008 i förrgår, och fick "bra att veta" på glapp i länkarmsbussningarna på främre länkarmar.
På Volvo sa de att man då var tvungen att byta hela länkarmen. Skulle kosta 5009kr för båda sidor (arbete+material).
Är detta vettigt pris?
Som jag förstått det sitter spindelleden i länkarmen också.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har bytt båda främre (inkl spindel) på min V50. Bilen blev som ny efteråt...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det byttes på Volvo, en efter besiktning och den andra på servicen ett tag efteråt (ngn månad typ). Fick nedslag på den som byttes först. Knakade ibland när man svängde i låga farter. Priset minns jag inte, kan kolla upp det när jag kommer hem i nästa vecka. Då hade bilen gått ca 12.000 mil vill jag minnas..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok. Verkar vara då de ger sig.
Min har gått 13900 mil.
Tänkte bara det kunde vara intressant att jämföra priserna så du får gärna kolla.
av dieselputte
Jag skulle ha bytt själv, är du händig grejar du det på en timme per sida.

5009kr är väl inte hela världen, hade nog valt det om det varit stressigt pga ombesiktning, speciellt vintertid om man som jag inte kommer in i varmgaraget med bilen pga av alla prylar....

Kanske kan få bättre pris hos en enskild verkstad? "Bra att veta" ger dig ju friheten att göra bytet till sommaren, samt gott om tid att kolla priser hos andra.
av JE Jr
Är det priset ink. hjulinställning?

Kolla så inte nån styrled är påväg att ge sig också isåfall så kan ni göra det samtidigt. Man bör ju göra hjulintällning efter styrledsbyte, och jag har bytt bägge yttre styrlederna på min S80 vid ungefär de milen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Frågade faktiskt om man behövde göra hjulinställning när man bytt länkarm och fick reda på att i normalfallet skulle detta inte behövas. Så jag antar att det INTE ingår någon hjulinställning i det priset. Men du menar alltså att det visst behövs? Det var det jag trodde också innan jag frågade.
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]