NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petterg
Hej,
Har problem med att oljestickan i min s40 -05 1,8 är helt torr. Oljelampan blinkade till en kort stund när jag körde i en rondell och jag kollade då oljestickan för första gången, helt torr. Efter det har jag fyllt på med totalt ca 2L olja i omgångar men det syns fortfarande ingenting på stickan. Jag köpte bilen i somras och servade den i oktober och har däremellan inte kollat oljan någon gång, således vet jag inte om det alltid varit så eller om problemet uppstått efter service. Jag kör inte jättemycket och tycker inte att bilen borde dra så mycket olja.

Efter påfyllning av olja lyser dessutom avgaslampan... Vad ska jag göra? Är det bara att fortsätta fylla på eller kan det vara något fel på själva stickan?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
God jul
Petter
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om inte stickan är avbruten eller att du inte får ner den hela vägen så har jag svårt att se hur det skulle kunna var fel på den.
Låter verkligen inget vidare om det fortfarande efter 2 liter inte syns något.
Jag hade nog bara fyllt på till rätt nivå och sen hoppats på det bästa. Är det motorlampan som lyser menar du?
av petterg
Tomas88 skrev:Om inte stickan är avbruten eller att du inte får ner den hela vägen så har jag svårt att se hur det skulle kunna var fel på den.
Låter verkligen inget vidare om det fortfarande efter 2 liter inte syns något.
Jag hade nog bara fyllt på till rätt nivå och sen hoppats på det bästa. Är det motorlampan som lyser menar du?
Ja, precis. Fel på avgasreningssystem står det i manualen under lampan. Med så mycket olja som saknas, så känns det som att risken att något tagit skada är överhängande. Har inte sett att någon olja har läckt heller.
Användarvisningsbild
av Micce1980
När kollades oljenivån senast samt hur långt har den rullat sedan dess?

Då jag väntar på sambon som strax kommer hem innan läggdags kan vi ju roa oss med lite grundläggande matematik. ;)

Hoppas att denna infon hjälper men iaf så vad jag minns så:

Mellan min/max på oljestickan så ryms det 0,75L.
Motorn rymmer 4,3L.
(Detta skall stå i instruktionsboken, dubbelkolla detta)

4,3 - 0,75 = 3,55 sen hade du fyllt på 2L. 3,55 - 2 = 1,55. Sen är ju oljestickan lite längre än där min-sträcket är markerat men då jag inte vet hur mycket olja som ryms däremellan så gissar jag bara på att du nu är nere på 1,5L.

Så med den infon bör du alltså haft "snuskigt" lite olja i innan du upptäckte detta, totalt under 1,5L. Fyll på så du kommer upp till min-sträcket i alla fall sedan kan säkert någon här eller på en verkstad svara på "hur farligt" det har varit för motorn.

Jag är trött och kanske bara svamlar men nu trycker jag på "skicka" vad som än står här ovan. Go natt ;)
av dieselputte
Lossa den stora plastkåpan under motorn så ser du direkt om det rinner ut någonstans. Lyft även kåpan ovanför motorn under huven för att kolla ev läckage.

Har du inget synligt läckage så ta en sväng till Volvo för att dubbelkolla nivån, inte bra att fylla på för mycket olja heller då trycket kan skada vevaxelns packboxar.
av petterg
Nej, två enlitersflaskor hittills. Tror uträkningen stämmer (kanske att 4,3L är till mitten av stickan?), det är därför jag blir konfunderad. Återkommer med hur långt jag kört efter service och hur mycket mer olja jag kan få i.
av Droopy
Du borde ju synas om den läker så mycket, alternativt att den förbränns med då borde motorn ryka som ett såll. 3L olja sedan oktober låter ju inte så friskt såvida du inte kört 1000mil sedan des
av petterg
dieselputte skrev:Lossa den stora plastkåpan under motorn så ser du direkt om det rinner ut någonstans. Lyft även kåpan ovanför motorn under huven för att kolla ev läckage.

Har du inget synligt läckage så ta en sväng till Volvo för att dubbelkolla nivån, inte bra att fylla på för mycket olja heller då trycket kan skada vevaxelns packboxar.
Okej, får göra det först.

Annars, är det rimligt att ha så lite olja och fortfarande ha ett (enligt varningssystemet) "godkänt" oljetryck?

EDIT: Har inte grävt i kåpor ännu, men det är fortfarande ingen olja under bilen. Bilen har gått ca 300 mil efter servicen som var i oktober.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kollade du oljan efter servicen. Hur mycket olja hälldes i, vet du det?
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]