NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bullenylle67
Halloj !
Ska iväg och kolla på en V50 1,8f - 07 på måndag. Ni som åker v50 med den motorn vad tycker ni om den ?
Mina bekanta påstår att den är väldigt slö framför allt i mellanregistret. Stämmer det ?
Åker idag i en Volvo 945 - 96 med lättrycksturbo.

:)
Användarvisningsbild
av joel80
Hade en sån i några år... Det är inte ett fartvidunder och man får vara beredd på att växla ner om man behöver göra snabba omkörningar. Jag drog husvagn efter den uppe i Hälsingland/Jämtland och det gick utmärkt trots branta backar.. Men ibland låg man mer på 4an än på 5an. :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Haft min i 2 1/2 år, en 2008.
Är överlag riktigt nöjd, V50 i sig är en väldigt trevlig sak att frakta arslet i både långa som korta sträckor. Jag har uteslutande kört min på etanol, dels blir den piggare, dels ser full tank-notan roligare ut. :wink:
Det enda jag saknar är lägre varvtal på motorväg. 5an i 120km/h ger ohyggligt högt varvtal gentemot andra motorer men det är något man kan leva med. Förbrukning på etanol med 225/35/19 och sänkt 25mm ligger på ca 1.3l/m vilket är acceptabelt även om det inte några fantastiska siffror, å andra sidan är det självförvållat med mina "modifikationer" samt tung högerfot.

Om jag skulle göra om köpet idag?
Jag skulle mer än gärna ha en V50 igen men motormässigt hade jag lagt de extra pengarna för att få en T5, alla dagar i veckan. 1.8F är absolut tillräckligt för gemene man men jag har ledsnat lite på att behöva planera varje omkörning minutiöst med fri, lång sikt. :) Så det beror lite på vad du själv har för preferenser. 1.8F är billig att äga, relativt billig att köra, billig att köpa och det fullkomligt dräller av sådana på marknaden så nöj dig inte med första bästa.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade inga modifikationer men en rätt tung gasfot.. på den tiden hade jag fortkörningförsäkring och plussade på 20-25km/h på alla skyltar över 70.. hm..
Min förbrukning med etanol låg på 1.1l/mil eller strax där under och runt 0.9l/mil med bensin.
Med husvagn på blev det runt 1.5-1,6l/mil.

Har du lust att "fördjupa" dig i statistiken för mina tankningar kan du kolla här: http://www.fuelly.com/car/volvo/v50/2006/joel80/163604
:)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag hade också en 1,8f MY 10 under nästan 4 år. Jag kan instämma i Grillchips och Joels intryck. Jag fick min att dra lite mindre etanol än de. Jag körde enbart på E85 hela tiden. Mina tankningar de sista 2,5 åren ser du nedanför.

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 83215.html
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Min fru hade tidigare en V50 1.8F -06 som hon pendlade till jobbet med, 4 mil enkel resa. En riktigt bra bil, inga som helst fel under de tre år hon hade den. Det som störde var förbrukningen - 1,2 l/mil på E85. Hon fick tillbringa mycket tid på macken.....
Totalkostnaden för den bilen (över tre år) blev mycket bra med ett högt andrahandsvärde när vi sålde den. Kan varmt rekommenderas.

Erfarenheten från den bilen gjorde att vi slog till på en D2 i år när det var dags att byta bil igen (har varit några andra märken däremellan).
Användarvisningsbild
av Coolvette
Vi hade en 2009 V50 1,8F i ett år, inget hände alls med bilen under det året, cirka 1500 mil kördes.
Efter tre månader gick vi över till E85 och fortsatte med det så länge vi hade bilen.

Det som störde mest var just den surriga motorn på motorväg, minns inte om den varvade 3000 i 120 men man ville alltid ha en växel till, förbrukning låg omkring 1,05 på E85.

Det ville sig så att frugans fördärvade knä tvingade oss att köpa en automatväxlad bil och vi hittade en 2011 V50 med D3-motor, det var ett klart uppköp!
Motorn är mycket trevlig, att köra med automat är mycket behagligt, den varvar 2000 rpm i 120 km/h.
Är väl inte supersnål tack vara automatlådan, ligger omkring 0,7 men med husvagnen påkopplad känner man knappt att man drar något, tack vara automaten och den bottenstarka motor, med vagnen stannar förbrukningen på 0,9.
av Rådlös
Jag "armbågar" mig in här. Jag tänkte att du kunde få något att jämföra med.
Jag har en V70 2.0F -08. Det är alltså samma motor, men borrad till 2 liter. Den drar 1,18 liter/mil uträknat på ett ganska stort medelvärde 2 - 3 månader. Alltså både stads- och landsvägskörning. Jag kör alltid på E85. Motorn i mitt fall har 147 hkr och vridmomentet ligger på 190 Nm. Det är i minsta laget för en sådan tung bil. Men om man inte har behov av att köra som en "ungtupp eller biltjuv" så går det bra. Man saknar ibland en sjätte växel eller OD. Vid 100 km/tim varvar den ganska exakt 3000 varv/min. Men det är egentligen också en vanesak. Det beror lite på hur man är själv eller vad man förväntar sig. Det går att köra för fort med bilen om man har det behovet.
Jag har just i dagarna fått servicepåminnelse för 10 000 milservice i displayen. Det har gått tämligen störningsfritt. Inga stora allvarliga händelser. I vulgär- och oerfarenhetsdebatten hörs det ofta att det går inte att starta en FFV i kyla etc. etc. Detta är en lögn som förmodligen kommer från någon som aldrig har kört eller än mindre, ägt någon FFV. För ett par år sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren en vinterkväll. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort. TS är väl spekulant på en begagnad antar jag? Se till att det följer med en motorvärmarkabel till bilen. En elektrisk motorvärmare är monterad från fabrik. Så är det på alla Volvo FFV. Så även om jag då kunde starta i kylan så är det ju inte så lyckat att göra det ofta. Detta är ju faktiskt så för alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på.
av sportmomentum
Undertecknad beställde en 1,8F som Fabriksbil i maj 2006 alltså MY-07. Den är nu uppe i 15500 mil, går som en klocka. Har bara bytt framhjulslager, bromsskivor och klotsar. Sedan servicedetaljer som olja,oljefilter,kupe`filter,luftfilter och tändstift. En omgång däck av sommar och dubbdäck. Blir ju löjligt billigt att behålla denna bil så byte är ej aktuellt. Köpte en ny andra bil dock, Fiat Sedici 4x4 1,6 119.900:- helt ny. Mycket trevlig bil.
av Stormaren
Jag hade en 1,8f som tjänstebil ett tag . Måste hålla med andra andra att den gick problemfritt i 10000 mil. Sen började det rasa hjullager,bromsa mm. Som vanligt på en Volvo alltså :D . Stora problemet jag kände med bilen var dess serviceintervaller. Kör man 8000 mil om året är det inte hållbart att behöva serva vart 1000:e mil. Jag hann knappt ut från service förrän det var dags igen kändes det som . Nu åker jag passat diesel med 3000 mils intervaller i tjänsten istället .
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]