Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av donnyjohansson
Hej. Jag ska eventuellt köpa en v70 2.4d års 2010
Men den har gått 17000km (dom skulle serva bilen innan med kamrem o det som ska vara dags vid 18000)är det någon fara o köpa en som gått så långt?
O är det någon som man ska kolla lite extra på?
Då jag är ny på Volvo v70 är det något jag ska tänka på?
av Pmperformance
Hej. De är då ingen fara med de. Äger själv en v70 2,4d 2008 som i dagsläget rullat 25 tusen inköpt vid 18000mil. Har servat den själv och kostat på en ny drivrem med spännare för remmen vid 24000 typ.
Gäller kolla serviceboken är fylld rätt.
av Pmperformance
Hej. De är då ingen fara med de. Äger själv en v70 2,4d 2008 som i dagsläget rullat 25 tusen inköpt vid 18000mil. Har servat den själv och kostat på en ny drivrem med spännare för remmen vid 24000 typ.
Gäller kolla serviceboken är fylld rätt.
av donnyjohansson
Oj. Jag menade givetvis mil. Hur är det med parikelfiter?Jag kan meka rätt mycket själv.
Det är manuell låda på den. Läste någonstans att man ska skölja igenom lådorna. Kanske bara var på automater. Jag får ge 120.000 för bilen kanske inte billigast i Sverige. Men det bör väll vara ett OK pris.
Det är lite lägre skatt på 2010 års med manuell. Ca3000kr. Så det lockar lite. Jag har tänkt o ha bilen rätt många år så andrahands värdet betyder inte så mycket.
O göra service själv.
Användarvisningsbild
av SvenB
Partikelfiltret finns ingen schemalagd serviceintervall på för 2,4D. Skölja växellådan gäller bara automatlådor.
Användarvisningsbild
av xerent
Kolla länkarmsbussningarna. Är de inte bytta är det antagligen dags snart.
Användarvisningsbild
av frefre
Hur har bilen körts? Dvs, har den gått långmil eller kortpendling?
Har den gått i storstad eller landsbygd.
Ska du köpa bilen på firma eller privat?
Har den servicebok? Är den ifylld?
Är bilen svensksåld eller import?

Orsaken till att du ställer dina frågor: Du skriver att du är osäker på Volvo som märke - eller har du misstankar om bilen eller försäljaren?

Min åsikt är att det är ingen fara med att köpa en bil som gått 17´mil under förutsättning att man har lite koll på vad den varit med om tidigare. (åker själv en tidig -09a som hade gått 12´mil när jag köpte den 2010. 1 brukare, säljare som körde långresor)

// F
av donnyjohansson
Skulle tro att det är blandat men med många långmil.
Då den gått så långt på 4 år.o inte i någon storstad heller.
Den står hos en firma idag. O serviceboken är komplett ifylld. Den är inte importerad.
Jag har åkt o mekat mycket med audi, kan dom ganska bra. Därför känner man sig lite osäker nu när man kanske ska byta märke.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det en bilfirma behöver du nog inte vara så orolig. Du har alltid konsumentköplagen bakom dig även om du inte får någon garanti.

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]