Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Hej

Vet någon hur man demonterar den nedre klädselpanelen på bagageluckan? Det är alltså den panelen som stäng-knappen sitter i. Direkt under rutan alltså.
av Gubbel
Jag är intresserad av hur man gör samma sak på en XC70 D5 aut MY08 utan stängningsknapp för luckan. Det borde rimligtvis vara en liknande operation.
Tänkte ge mig på att försöka själv göra någonting åt den löst sittande bakrutetorkaren.
Det är ca 3-4 mm glapp i hela mekanismen när man vickar på den.
Ingen garanti kvar förståss.
av Tartryffel
OK, inget svar så jag testade själv. Det var inte så jättesvårt men man måste skaffa åtta clips x 7.50 kr för de går isär när man tar loss panelen.
Två torx i sidan, väl synliga, två torx i handtaget som sitter på insidan bagaget. Ta bort dessa, jag tog bort handtaget också men vet inte om man måste det. Peta bort stängningsknappen med ett falsben rakt ut, mycket enkelt.

Övre panelen (den i plast) sitter med åtta clips, börja på vardera sida och dra rakt ut med en bestämd knyck. De clipsen håller, inte ett enda gick sönder. Det sitter två på varje sida och fyra i mitten (nära övre bromsljuset).
Nedre panelen (den som är klädd) sitter också med clips men dessa delar på sig när man drar isär den. Jag köpte nya, verkar vara engångs.
Åtta clips här också, börja i överkant, dra rakt ut på varje sida, en i taget. Sen rakt ut i nederkant.

Halva clipset blir kvar i bilen, det får man pilla ut innan man monterar de nya. Den andra halvan sitter kvar i panelen. När man monterar tillbaks panalen så sätter man hela de nya clipsen i hållarna i panelen och trycker dit dem ett i taget. Jag tyckte det var enklast att ha luckan helt öppen, trycka dit ett clips med handen på varje sida luckan (så den sitter lite iaf) och sen ta resten genom att pressa med skallen uppåt och hålla ner luckan med ena handen, mer kraft så :)
av VXC70
hm nya clips har demonterar på XC60 och nyare V50 och clipsen är återanvändningsbar bara att knacka dit backlucke inredningen så testa de först.
men på V50 -04 alltså en lite äldre bil så är de bara en gångsgrejjer då jag inte lyckats få fast panelen. så testa få dit endå ^^,

stäng knapp vet jag inget om men gäller nog att va försiktig och inte låta klädselpanelen hänga i nå kablar. så ha radiomejsel i redo för att lossa kontaktstycke är väll ett hett tips.
av Volvoiscania
Är det någon som vet hur det ligger till med detta ?
Jag tänkte försöka montera en backkamera (kopplad till mobilen) i ena ljuset för regplåten. Då måste jag ha bort den klädselbiten som är på insidan. Är det engångsclips eller hur ser det ut.

Bilen är MY14
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vet ej men svaret borde finnas under Monteringsanvisningar på http://accessories.volvocars.com/sv-no, Parkeringsassistans, kamera, bak. Kan man ju tycka i alla fall.
av Volvoiscania
Micce1980 skrev:Vet ej men svaret borde finnas under Monteringsanvisningar på http://accessories.volvocars.com/sv-no, Parkeringsassistans, kamera, bak. Kan man ju tycka i alla fall.
Stort tack för det. Det borde jag ju tänkt på har ju kikat där för att se hur pass avancerat det var att sätta in Volvos egna. Frågan är dock om clipsen är engångs eller flergångs. Men eftersom det inte medföljer nya i kittet så antar jag att den fäster igen.
http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 8-)%202014
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 har "någragångersclips". Varje gång klädseln tas bort åker ytterligare något clips, så man bör göra det man ska när man har panelen nere.
av oldtimersmc
Håller med apersson men av egen erfarenhet så köp "några" för säkerhets skull om det skulle ava sig.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]