- tis 06 jul 2010, 16:36
OK, inget svar så jag testade själv. Det var inte så jättesvårt men man måste skaffa åtta clips x 7.50 kr för de går isär när man tar loss panelen.
Två torx i sidan, väl synliga, två torx i handtaget som sitter på insidan bagaget. Ta bort dessa, jag tog bort handtaget också men vet inte om man måste det. Peta bort stängningsknappen med ett falsben rakt ut, mycket enkelt.
Övre panelen (den i plast) sitter med åtta clips, börja på vardera sida och dra rakt ut med en bestämd knyck. De clipsen håller, inte ett enda gick sönder. Det sitter två på varje sida och fyra i mitten (nära övre bromsljuset).
Nedre panelen (den som är klädd) sitter också med clips men dessa delar på sig när man drar isär den. Jag köpte nya, verkar vara engångs.
Åtta clips här också, börja i överkant, dra rakt ut på varje sida, en i taget. Sen rakt ut i nederkant.
Halva clipset blir kvar i bilen, det får man pilla ut innan man monterar de nya. Den andra halvan sitter kvar i panelen. När man monterar tillbaks panalen så sätter man hela de nya clipsen i hållarna i panelen och trycker dit dem ett i taget. Jag tyckte det var enklast att ha luckan helt öppen, trycka dit ett clips med handen på varje sida luckan (så den sitter lite iaf) och sen ta resten genom att pressa med skallen uppåt och hålla ner luckan med ena handen, mer kraft så :)