av IndustriDiamant - ons 24 dec 2014, 21:01
- ons 24 dec 2014, 21:01
Letade i över 2 timmar efter cemboxen i min v40, demonterade det mesta i väg inne i bilen för att hitta denna legendariska box, det enda jag hittade var en drös med kablar, ett fågelbo. Kollade på skroten i agnesberg på s40 och v40 i min årsmodell och hittade några boxar jag "trodde" var cem box" visa sig vara boxar för alarmet o bös, alltså onödiga boxar för mig just då.
""Att byta samtliga säkringar kommer med stor säkerhet inte lösa problemet."
Ibland kan man läsa om andra som haft sprickor i tändspolarna men ack så har de bytt tändstift så har det fungerat när andra då rekommenderat att man ska byta tändspolarna som har spickor i sitt plast gods. Men är intressant att få veta vad som var felet när TS skriver det. Kanske är det verkligen CEM boxen om hen nu har någon??
svda skrev:Startar alltid men ibland funkar inte funkar inte blinkers, radio och torkare. Stänger man av och startar igen så kommer det igång oftast annars får man testa igen.Denna felbeskrivning stämmer mycket dåligt på att EN säkring felar intermittent. Intermittenta fel på säkringar är ovanliga och att flera skulle drabbas av detta samtidigt är enligt min uppfattning uteslutet. Felet är funktionsmässigt mer centralt än en enskild säkring.
Att byta samtliga säkringar kommer med stor säkerhet inte lösa problemet. Det måste inte sitta i CEM, det skulle t.ex kunna sitta i "säkringscentralen".
Att prova med att knacka på allt som kan misstänkas skulle jag börja med.
Jag skulle bli mycket förvånad om bilen skulle sakna CEM, men det tar bara 5 min att konstatera.
Letade i över 2 timmar efter cemboxen i min v40, demonterade det mesta i väg inne i bilen för att hitta denna legendariska box, det enda jag hittade var en drös med kablar, ett fågelbo. Kollade på skroten i agnesberg på s40 och v40 i min årsmodell och hittade några boxar jag "trodde" var cem box" visa sig vara boxar för alarmet o bös, alltså onödiga boxar för mig just då.
""Att byta samtliga säkringar kommer med stor säkerhet inte lösa problemet."
Ibland kan man läsa om andra som haft sprickor i tändspolarna men ack så har de bytt tändstift så har det fungerat när andra då rekommenderat att man ska byta tändspolarna som har spickor i sitt plast gods. Men är intressant att få veta vad som var felet när TS skriver det. Kanske är det verkligen CEM boxen om hen nu har någon??
Året är 1947. Hur står det till med den svenska nationaldygden? En som har kvar sin tro på mänskligheten är droskchaufförn som kört passagerare i nästan 40 år.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/46 ... ode=464459
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/46 ... ode=464459