Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det är konstigt att det måste spåra ur om xenonkonverterade lampor bländar eller ej....

Alla gör så klart som de själva vill, men de får också ta konsekvenserna av sitt handlande.
Om jag säger som så här, en del fattar självmant att man inte möter en lastbil när man själv har dimljus på, dvs de stänger av dimljusen så fort de ser lastbilen för att de innerst inne vet att konsekvenserna är inte väger upp fördelen med att ha dem igång...

i övrigt skiter jag högaktningsfullt i om någon väljer att koppla in några smålampor i extraljus, det är inget man tänker på när man möter någon med det.
Användarvisningsbild
av ER
Lucif3r skrev:
Sharkbait skrev:Eller de som åker omkring med varselljus/dimljus (55W) + halvljus (55W/35W Xenon) eller xenon konverterade dimljus(35W/55W Xenon)/varselljus(55W+ Xenon)och bländar medtrafikanter.

Nu ska vi inte generalisera här. Ställer man in ljuset korrekt så bländar INTE xenon-konvertade dimljus. Det samma gäller halv+dimljus.
Det är precis det dom gör, dessutom finns inga korrekta xenonkonverterade ljus (utöver extraljus där det inte är kinkigt över hur ljusbilden blir då man inte använder dom vid möte) då dom alltid har felaktig ljusbild och felaktigt fokus oavsett vad föraren bakom ratten anser då dessa tydligen inte vet vad korrekt ljusbild är eller korrekt inställning.
I halvljus och dimljus bländar dom alltid oavsett vad föraren bakom ratten tror så bländar du mig så är jag fri att påvissa detta och då får du ta "smällen" om du kör av vägen för heller du med bländande dim+halvljus än jag med fullt laglig belysning som vi är offret för din och dina adepters terrorism.
Finns MAO. god anledning att stänga av dimljusen när halvljuset är tänt utöver att det blir felaktigt antal ljuspunkter och det är INTE "tufft" att ha 999 ljuspunkter framåt i hela eller sämre halvan av ljusspektrumet som ger mindre ljus per inmatad effekt än 4300K, är töntigt och ju mer blått ju mer töntfaktor på fordonet.
Finns ALL anledning att UNDVIKA konvertering av belysning man har vid möten, om man har dålig belysning finns lagliga lampor som alternativ och är betydligt bättre än original, annars byt bil och ge F-N i att fulpilla på belysningen då INGEN reflektor eller projektorlykta byggd för halogenlampa är ens tänkt att vara anpassad för xenonlampor och dess massiva ljusflöde som ger spilljus en korrekt reflektor inte ger.

Förare som använder dim+halvljus borde ha körkortet indraget om dom "ser så dåligt" att dom måste försämra sin sikt ännu mera med dimljus som självbländar och drar blicken till området direkt framför bilen som man ändå inte hinner reagera när det dyker upp något inom då dessa alltid är fortkörare vilket förvärrar situationen.
av Sharkbait
Lucif3r skrev:
Sharkbait skrev:Eller de som åker omkring med varselljus/dimljus (55W) + halvljus (55W/35W Xenon) eller xenon konverterade dimljus(35W/55W Xenon)/varselljus(55W+ Xenon)och bländar medtrafikanter.

Nu ska vi inte generalisera här. Ställer man in ljuset korrekt så bländar INTE xenon-konvertade dimljus. Det samma gäller halv+dimljus.
Xenon konverterade dimljus är olagligt.

Halvljus+dimljus är också olagligt.
av *pettson*
Med den uttömmande beskrivningen om olika ljus tillhör varannan julgran.. läs:lastbil töntdelen av befolkningen. Jag möter allt som oftast lastbilar med 4-6extraljus nere och lika många på taket, samtliga xenon. Körandes med fulxenon i vanliga lysena, inte en chans att det är orginal då det bländar djävulskt med ordentligt med stickljus, lika bra gjort som en 18års moddad 740. Ovanpå det har man monterat nåt 50 tal vita dioder med blått sticksken i, placerat i hela nosen. Jag har aldrig kunnat räkna antalet ljus ens när jag stått still eftersom jag inte kan se in i fronten så länge som krävs.. riv av några bötesblock åt dessa..? Dekorjus kan vara fint.även om det är olaglig, men när ändå ingen kan titta på.dom så måste det spelat ut sin roll.
Användarvisningsbild
av Perc
*pettson* skrev:Körandes med fulxenon i vanliga lysena, inte en chans att det är orginal då det bländar djävulskt med ordentligt med stickljus
De lastbilar jag sett med fulxenon i halvljusen kan nog räknas på ena handens fingrar.

Däremot har både Scania och MB xenonljus med reflektor, helt original och helt lagligt. Bländar nog mer än Volvo FH:s projektorer men inte mer än vilken V70N som helst. :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Perc skrev:
*pettson* skrev:Körandes med fulxenon i vanliga lysena, inte en chans att det är orginal då det bländar djävulskt med ordentligt med stickljus
De lastbilar jag sett med fulxenon i halvljusen kan nog räknas på ena handens fingrar.

Däremot har både Scania och MB xenonljus med reflektor, helt original och helt lagligt. Bländar nog mer än Volvo FH:s projektorer men inte mer än vilken V70N som helst. :)
precis, scania bländar kopiöst, speciellt när de även tänder upp 4 st varselljus under halvljusen
Användarvisningsbild
av Nexus
Tänk att vissa människor inte ens kan vara glada och trevliga på själva julafton. . . Jag har glöd ljus för jag tycker det är snyggt. Tror man det är ett UFO man möter ska man nog sitta på annat ställe än bakom ratten på ett fordon . . . . . 2-3 glödljus är ju inget tala om på en bil om vi nu ska dra in lastbilar som verkligen ser ur som rullande discon. Har man tråkigt kan man ju roa sig med räkna alla ljus på en tradare :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ER skrev:blablabla

Ja, du har ju uppenbarligen inte en susning om vad du talar om, eller ens sett en bil med korrekt, ikke-blänande, inställning.
INGEN har blinkat på mig eller slagit på nå j-a helljus under dom 1½ år jag kört med xenon, så det är nog snarare du som är alldeles för kinkig, eller har något stort fel på ögonen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu är det jul och då ska man vara snäll.
Sluta med påhopp så slipper vi gå in och klippa i inläggen!
av Sharkbait
Mycket bra info.

"Aldrig dimljus och halvljus tillsammans
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.

När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].

Kontrollera därför att belysningen är rätt, för både Din egen och andras säkerhet.
"

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=58737
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]