Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
ER skrev:Uppger man 8hk+ på en originalmotor som ger 185hk så minskar skillnaden när polestar om det stämmer anger i underkant just för att inte hamna i samma fälla som BSR när man anger för hög effekt pga att testmotorn är "bättre" än genomsnittet. Ingen gråter om dom skulle ange 210-215 vilket stämmer bättre med verkligheten istället för 220hk vilket bara stämmer med deras "bättre" testmotor men säljer bättre.
Jag menade att en D5 som ska lämna 215hk har kanske en effekt tolerans mellan 210-220hk från fabrik har man fått en bil som lämnar 220 så är det ju roligare än om man fått en som tex bara lämnar 207hk. Då kanske man precis kommer över den utlovade original effeken
av perhall
Körde häromdagen en lång sträcka med en S60 D5 215 hk utan Polestar. Det är sannerligen inte någon attraktiv kombination med automat. Växlar konstigt, bullrig och törstig. Den som tycker annorlunda har förmodligen inte kört moderna konkurrentprodukter. Hoppas den blir bättre med Polestar. Har även hört att lådan blivit bättre på senare år.

2-litersmotorn går klart mjukare men har ju mindre effekt...
PH
av Lövet
perhall skrev:Har även hört att lådan blivit bättre på senare år.
Det skulle jag inte hoppas nämnvärt på. Min MY08 och MY2011 var precis lika dåliga. Att det skulle hänt något revolutionerande sista modellåren har jag svårt att tro eftersom hårdvaran är identisk.
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:
perhall skrev:Har även hört att lådan blivit bättre på senare år.
Det skulle jag inte hoppas nämnvärt på. Min MY08 och MY2011 var precis lika dåliga. Att det skulle hänt något revolutionerande sista modellåren har jag svårt att tro eftersom hårdvaran är identisk.
2011 lådan är klart bättre. Jag haft en 2009 d5 och har nu en 2011 d5. Jag trodde inte heller det var någon skillnad - vara sig motor eller låda.

Men nu har jag både en 2009 och min 2011 i mitt garage - och det är helt enkelt enorm skillnad både motor och låda när man nu kan köra ena bilen måndag och den andra bilen tisdag. 2009 har mycket sämre karaktär tills man är i fart - så är det ok.

Jag får äta mina ord iom jag skrevit här i forum att det inte var någon skillnad när jag präcis fått 2011'an.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske märker man skillnad på lådorna när man kör dom en längre tid, jag har dock inte märkt någon som helst skillnad när jag kört nyare lådor någon timme åt gången. Min äldre lådan beter sig likadant. Kanske märks det på ett annat sätt med en äldre låda till en oljespis?

/Martin
av snabbis
Min -14 och jämför med -15 nya, så är det stor skillnad i växlingskvalitet. Nu har ju min gått 4000mil så kanske är därför. Men senaste mjukvara förbättra en hel del för mig, och ska i med ny olja med. Men tycker att lådorna funkar "bättre" då man laddar i polestar. Iaf upplever jag det så. God jul på er!
av jpennerb
Har kört en hel del olika volvomodeller med automat från MY08 och framåt och upplever att lådan fungerar bättre ju mer effekt motorn har. Efter uppgradering med autotech så fungerar växlingarna betydligt bättre än original. Den växlar tidigare, håller kvar växlar längre och utnyttjar den extra effekten/momentet som finns tidigare i registret.

Att många upplever skillnad mellan modellår kan bero på att slitaget är högre på äldre bilar och dåligt med service på lådan. Motorerna skiljer sig också vilket gör att lådan arbetar olika beroende på vilken effekt den har till hands. Tänk även att det inte bara är milen på lådarna som kan skilja utan hur dessa mil har blivit körda. 10000mil i stad och med husvagn/släp kan slita mer än 20000mil och landsväg.
Användarvisningsbild
av Momentum
Lövet skrev:
Men det är inte identisk HW - under MY11 infördes gen II av lådan, så det är annan HW på bilar efter den tidpunkten
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Kanske märker man skillnad på lådorna när man kör dom en längre tid, jag har dock inte märkt någon som helst skillnad när jag kört nyare lådor någon timme åt gången. Min äldre lådan beter sig likadant. Kanske märks det på ett annat sätt med en äldre låda till en oljespis?

/Martin
Specifikt så är det växlingshastighet. Lock-up hastighet, och sedan att "slipping lock-up" i stort sett inte finns på nya lådan.

Momentomvandlaren är också snabbare och vibrationer dämpas bättre vid lågt varv.

Att den nya lådan sedan är kalibrerad mot lågt varv och låg bränsleförbrukning är en smakssak. Jag tycker den växler för tidigt.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]