*pettson* skrev:M56H är standard på 850t 1994. Lådan är lägre växlad än andra, inte högre. Mina har varit 4.00:1. Sen är M56H annorlunda växlad inuti. Det är kort etta och jämnare stegat mellan växlarna. Den är alltså tätväxlad.
En vanlig SE låda, M56L är högre växlad och ger ett lägre varvtal på respektive växel.
I mina öron låter det extremt konstigt att nå 300km/h med standardutväxling. Det borde innebära varvtal runt 8000rpm. Såvida nu inte bilen är högt växlad idag? Det går enkelt att räkna ut den teoretiska maxfarten med hjälp av däckdimension, utväxlingen på lådan och maxvarvet. Det borde finnas en klisteretikett på växellådan snett fram/ underifrån som berättar utväxlingen. Dvs.. om den sitter kvar.
Ja det var väldigt nära varvstoppet och den hastigheten är inget man håller med en sån bil. Mer en kukmätar grej :)
Jag är ute efter en sparväxel precis som någon nämnde tidigare. Inte för att det behövs utan för att ha någonting att göra.
Så om det är någon som har lite fritid över i närheten av stockholm så skicka pm.