NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
SvenB skrev:Enligt fordonsfråga hos Transportstyrelsen är denna en import. Vad har du fått ifrån att den inte har xenon.
Kolla bilden där man ser ljusvredet. Där finns reglage för att höja/sänka ljuskällan.
av Lövet
Den har inte xenon. Saknar den blå ringen runt linsen plus att den har ljusjusteringsreglage inne i kupén.

Importerade bilar kan ha helt andra specar än sv.sålda. Denna är ett bra exempel.
av SvartV50
Provkör på lands-/motorväg. Jag tycker ljudnivån på sambons V50 är olidligt hög och den har bara standarddimension på däcken (som är ett par fräscha Michelin). Har absolut inget emot Volvo och gillar bilen i övrigt men attans vad den är bullrig jämfört med min C-klass. Och ja, den hon har lät inte mer än de andra V50 vi provkörde inför köpet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
SvartV50: Du jämför alltså en V50 med vilken motor med en C-Klass med vilken årsmodell och motor? Känns lite som att jämföra V50 med typ S80, eller? :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
C-klassen vet vi inget om, men V50 är enligt första hans inlägg nästan 10 år.
av SvartV50
V50:an är en 2,4i från 05 med Michelindäck i originaldimension. C-klassen är en 04 med V6 och Continentaldäck (som sägs vara bullriga) i samma dimension (205/55/16) som Volvon. Visserligen är stjärnan en sedan, men ändå, skillnaden mot V50:an är väldigt påtaglig. Ni får inte ta det som Volvobashing, men hela familjen är överens om att vi tar stjärnan för längre turer enbart för ljudnivån.

Äpplen eller päron vet jag inte om det är, men det är de bilar vi kör dagligen och jämte hjulmuttrarna det enda vi inte gillar med Volvon. Eller nja, jag stör mig också på att backspegeljusteringen inte kommer ihåg vilken spegel man justerat senast. Varje gång man startar bilen måste man trycka på knappen för höger backspegel för att lätt vicka ned den vid fickparkering. Men det är bara en detalj som man tänker på någon gång då och då, ljudnivån tänker man alltid på i 70+ km/h.

Nu tror, och hoppas, jag att alla även testar ett tänkt objekt på motor-/landsväg och det är upp till var och en hur mycket buller man står ut med. Många gillar ju exempelvis 19" med extremt låg profil trots att det bullrar mer.
Användarvisningsbild
av svergie2
Nu verkar det som morsan har börjat bryta ner farsan ;) Bilen har aven sänts 10000 kr till, så det skadar inte ;) Vi har även tittat på en jättefin V60 D5 aut Summum -12. Det har gått 13.5k mil och kostar 177k. Vi får se om det blir bil på måndag och om det blir V50 eller V60 :) Själv hoppas man på en V60, fast en V50 funkar väl också :/ Vill mest ha nytt, men prylbög (och stort intresse för både passiv och aktiv säkerhet) som man är, dock så kommer det någon och tittar på V60 på Lördag, och vi får besked från banken på måndag :(
Användarvisningsbild
av svergie2
Skulle be om en provkörning idag, men säljaren verkade inte "intresserad av att sälja" sa morsan. Vinterdäcken var tydligen inte på så någon gång i veckan kunde vi provköra :S Morsan sa att vi kommer på tisdag

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]