Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Weak
Hej!

Går det att ändra så att det alltid är max displayljus i bilen på både tft och mätardisplayen. Jag har den lilla ratten på max 'kontrast' men ändå håller den på och drar ner på display-ljuset.

Är det inställt på någon ljussensor eller nått?!
Användarvisningsbild
av ErikV40
Men du vill inte ha max på när du kör i mörker. Eller?
av Weak
Kanske inte på natten. Men i min bil så ändras ljusstyrkan i displayen lite när som under dagen. Undrar lite varför.. Vädret har varit grått.
av Jäverhammar
Skit på ljussensorn? Om du slår över till manuellt halvljus, får du inte bestämma ljusstyrkan själv då med rullen bredvid ljusomkopplaren? (Kanske inte finns på V40?)
av Weak
Tjenna! Jo även på auto får jag bestämma själv. Har den på max. Men den ändrar upp och ner i ljusstyrka på displayen ändå... Vet ej varför. Kanske någon inställning i menyn?
Användarvisningsbild
av ErikV40
Jag tycker mig ha märkt något samband med vilka lampor som är tända på bilen. Halvjus eller DRL.
Användarvisningsbild
av crumpets
Som jag har förstått det finns det två nivåer av displayljus, och inom dessa nivåer kan du sedan ratta med det lilla hjulet. Så max i nattläge är inte alls samma som max i dagläge, du väljer alltså med hjulet hur starkt det ska vara -inom- sitt läge, men läget i sig kan du inte styra. Jag tror bara det finns två lägen, dag och natt, men det skulle kunna finnas nåt mer som jag missat. Det borde aldrig bli något problem, om du upplever det så kanske sensorn har ballat ur så du konstant åker i nattläge.
av Weak
Så som crumpets skrivet är även min uppfattning. Det som är störande är att vid mulet väder kan sensorn balla ur litr och hoppa lite mellan de två lägen som finns. Kör alltid max på det. Varför snåla med ljus ;)

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]