Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grängesdanne
EjS skrev:
5cylindrar skrev:Jag har nu kört min nya XC70 D5 AWD Aut -15 Sport Edition i ca 2 månader. I en "normal" bil hade jag nog uppskattat en högre effekt och framför allt det extra vridet. Dock tycker jag att biltypen XC70 inte alls uppmanar till snabba accelerationer 0-100. Jag gillar dieselkraft mest beroende på det höga vridet på låga varv. Dock i min XC70 upplever jag mest vibrationer och "skrammel" vid varvtal mellan 1000-2000 rpms. Jag kommer inte uppgradera med Polestar och ångrar tom att jag inte valde D4 istället för D5. Då kanske man hade sluppit en del av dessa vibrationer.
Har du testad en Polestar bil?

När jag uppgraderade min xc70 d5 tyckte jag att jag fick en helt ny bil.

Iom Polestar ger bottenvrid blir körningen än mer obesvärad. Det tycker passar riktigt bra ihop med en mjuk tung bil att den inte ska varva så mycket.

Tidigare växlade bilen mycket när man skulle göra omkörning, åka ut ur rondeller osv. Med Polestar stannar den bara i växlen och drar.
Jag håller med, jag upplevde samma sak med både min tidigare XC70 och nuvarande Xc60, båda med D5.
Båda blev, med Polestar, mycket trevligare att köra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grängesdanne skrev:Fakta är att den har 15hk (7%) mer med.
Den gör 0 till 100 på 8,3 sek, med Polestar, 8,1 sek (på XC60).
0,2 sekunder skillnad, ca 2,5 %, det är fakta.
Dela upp 1 sekund i 5 delar, ta en (1) del av det, det är den tid den går fortare till 100 från noll, det är också fakta.
Sen om man har väldigt god förmåga att bedöma att det är skillnad, då är jag den första att gratulera till en fantastisk förmåga.
Den är inte omöjlig, men få förunnat.
Sen att man kan känna förändring av motor/växling till det bättre det är väl väldigt troligt.
Men allvarligt, tror du att du kan känna skillnad på 0,2sek till hundra?
Tyvärr tror jag inte det, inget elakt menat.
Vid dragracing när det gäller bilar som gör 0 till 100 på ca 1 till 2 sek då känner man skillnad.
Men sen när kan du bedömma en motorkaraktär på 0-100-tiden? :-O)

Jag har kört ca 60 000 mil, mestadels i nya Volvobilar i alla möjliga kombinationer men även många nya MB och BMW och kör dagligen ungefär 50-70 mil så jag bedömer mig själv ganska erfaren vad det gäller bilar och bilkörning.

Polestar gör skillnad 0-100, visst och ja den är märkbar och vid mätningar innan/efter polestar är faktiskt skillnaden större än Polestars siffror. När tvåan går i känner man att kraften kommer tidigare och mer kraftfull.

Men jag skulle säga att det stora skillnaden är karaktären på drivlinan. Den känns helt enkelt mer kraftfull över ett större register.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller absolut med xc90..... Skillnaden i karaktär och känsla är långt större än skillnaden i siffror. T6:an går från en hyffsat rask direktörsräser till en riktig sportmaskin, rent känslomässigt. Jag tror skillnaden i siffror är större än polestar ger sken av, men det är ju upplevelsen man vill åt, så siffrorna är absolut underordnade för mig iallafall.
av Grängesdanne
XC90_Executive skrev:
Grängesdanne skrev:Fakta är att den har 15hk (7%) mer med.
Den gör 0 till 100 på 8,3 sek, med Polestar, 8,1 sek (på XC60).
0,2 sekunder skillnad, ca 2,5 %, det är fakta.
Dela upp 1 sekund i 5 delar, ta en (1) del av det, det är den tid den går fortare till 100 från noll, det är också fakta.
Sen om man har väldigt god förmåga att bedöma att det är skillnad, då är jag den första att gratulera till en fantastisk förmåga.
Den är inte omöjlig, men få förunnat.
Sen att man kan känna förändring av motor/växling till det bättre det är väl väldigt troligt.
Men allvarligt, tror du att du kan känna skillnad på 0,2sek till hundra?
Tyvärr tror jag inte det, inget elakt menat.
Vid dragracing när det gäller bilar som gör 0 till 100 på ca 1 till 2 sek då känner man skillnad.
Men sen när kan du bedömma en motorkaraktär på 0-100-tiden? :-O)

Jag har kört ca 60 000 mil, mestadels i nya Volvobilar i alla möjliga kombinationer men även många nya MB och BMW och kör dagligen ungefär 50-70 mil så jag bedömer mig själv ganska erfaren vad det gäller bilar och bilkörning.

Polestar gör skillnad 0-100, visst och ja den är märkbar och vid mätningar innan/efter polestar är faktiskt skillnaden större än Polestars siffror. När tvåan går i känner man att kraften kommer tidigare och mer kraftfull.

Men jag skulle säga att det stora skillnaden är karaktären på drivlinan. Den känns helt enkelt mer kraftfull över ett större register.
NÄR påstår JAG att jag "bedömt motorkaraktär o-100- tiden"?? :?:
Det som jag sagt/skrivit några gånger är att den känns starkare när jag drar tungt, ex. båten och husvagnen.
Även tidigare nämt att den verkar växla bättre, den växlar upp tidigare (då mätt på de backar jag måste åka ofta med tungt släp).
Men tror du även (MartinS) att Polestar ljuger om sin uppgradering, att den ger mer/snabbare, så är det upp till er, och dem som vill tro det.
Det ger i alla fall bra reklam till Polestar :D
Ja 60.000 mil är väl ganska mycket, jag har haft körkort sen mars 1978, kör i snitt minst 3000 mil per år, gjort sen dess, mer första åren.
I runda tal långt, långt över 100.000.
Men bara för att man kört mycket behöver man in te vara duktig, det är stor skillnad på kvalité och kvantitet.
Men jag vill absolut inte säga att jag är duktig, jag är bara en medelmåtta, finns sämre och bättre bilförare.
Men ni verkar vara väldigt duktiga och kan er sak, så jag får bara gratulera till eran kunnighet.
Jag avbryter mitt engagemang i den här tråden, jag har fått fram min åsikt, det räcker, nu får ni fortsätta.
Om ni får fram FAKTA på era påståénden att Polestar uppgradering ger mer än de säger, blir jag, säkert fler, jätteglada om ni vill dela med er av dessa.
Ha en bra dag
//Danne
av Grängesdanne
MartinS skrev:Jag håller absolut med xc90..... Skillnaden i karaktär och känsla är långt större än skillnaden i siffror. T6:an går från en hyffsat rask direktörsräser till en riktig sportmaskin, rent känslomässigt. Jag tror skillnaden i siffror är större än polestar ger sken av, men det är ju upplevelsen man vill åt, så siffrorna är absolut underordnade för mig iallafall.
Nu har jag aldrig nämt något om T6:an, den är säkert väldigt kul, men har ingen erfarenhet om denna (eller uppgradering av denna), säkert en jäkli... rolig bil, har inte ens setat i en, tyvärr, tyvärr.
Den skulle säkert ruinera mig, med mina mil.
Sen är det inte T6:an den här tråden handlar om, troligtvis är det gaaanska stora skillnader mellan T6 och D5 vid Polestar uppgradering...
Användarvisningsbild
av MartinS
Grängesdanne skrev: Sen är det inte T6:an den här tråden handlar om, troligtvis är det gaaanska stora skillnader mellan T6 och D5 vid Polestar uppgradering...
Jag tror pedalmappning etc. modifieras liknande oavsett motor, så känslan är nog lite av den samma. Motorns karaktär ändras till en roligare, lite mer på, även om det inte gör så många nm och hk. Det är iallafall min upplevelse när jag provkört andra Polestar optimerade bilar.

/Martin
Användarvisningsbild
av ER
Maximuspro skrev:Polestar ger ca 5% mer än utskrivet i hk o nm.
Stämmer det så är skillnaden betydligt mindre än på pappret när BSR på vissa motorer som min anger 7-8hk för mycket på grundmotorn(193 mot uppgivna 185hk) och således även på deras optimering så deras "220hk" blir i verkligheten 212hk mot polestars 205hk +5% av det ytterligare dvs. 215hk OM det stämmer.
Så på 215hk motorn ger ju polestar då ca 240hk mot uppgivna 230hk. BSR ger "bara" 245hk +nackdelarna.
Användarvisningsbild
av ER
Uppger man 8hk+ på en originalmotor som ger 185hk så minskar skillnaden när polestar om det stämmer anger i underkant just för att inte hamna i samma fälla som BSR när man anger för hög effekt pga att testmotorn är "bättre" än genomsnittet. Ingen gråter om dom skulle ange 210-215 vilket stämmer bättre med verkligheten istället för 220hk vilket bara stämmer med deras "bättre" testmotor men säljer bättre.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]