Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har två barnstolar i min V60 som jag monterat in i dag. Har lite frågor till er andra som eventuellt använder en eller två st i er V60. I V60:n sitter ISOFIX vilket är kanon då man ska fästa stolen (en framåtvänd) med ett simpelt klick. Dock till skillnad motför V70:n sitter dessa väldigt djupt nere i sätet på V60:n. Jag kör då med hylsor, det gör det lite lättare att trycka dit stolen.

1. Problemet är att hylsorna sitter ändå tvärhår mot själva skinnet i bilen. Jag får riktigt pressa ner stolen för att den skall fästa. Hur pass tåligt är skinnet i bilen? Jag har OCR-klädseln. Man tycker ju att den borde tåla sådana saker? Får lite svettningar för klädsens skull, men säkerheten går ju före skönhet :)

Vad har ni andra med detta för erfarenhet? Är skinnet väldigt stryktåligt? Jag vill helst slippa köra utan ISOFIX då den låsningen är speciellt bra i ex sidokrockar, då sitter stolen mer fast.

2. Blir inte riktigt klok på bältena i V60:n. Det är som om dom inte låser riktigt när man ska spänna fast den andra framåtvända stolen. Dvs, när jag drar åt och sedan försöker dra ut bältet igen följer det bara med ut. Inte som i V70:n att det låstes direkt. Har man ändra i konstruktionen på detta? Någon spärr eller dylikt som sitter någonstans?
Senast redigerad av 1 volvobrasse, redigerad totalt 0 gånger.
Nej, skinnet är inte stryktåligt. Lägger du inget under kommer skinnet töja sig där stolen går emot. Det är i princip omöjligt att få bort.

Jag har valt bort Isofix stolar (hade det tidigare) just för att man måste spänna dem så hårt. Tycker inte det är nämvärt enklare att montera isofixstolar än bältesstolar. Enda undantaget skulle vara om man har för vana att montera i och ur stolarna flera gånger i månaden.
volvobrasse skrev:Hej!

Jag har två barnstolar i min V60 som jag monterat in i dag. Har lite frågor till er andra som eventuellt använder en eller två st i er V60. I V60:n sitter ISOFIX vilket är kanon då man ska fästa stolen (en framåtvänd) med ett simpelt klick. Dock till skillnad motför V70:n sitter dessa väldigt djupt nere i sätet på V60:n. Jag kör då med hylsor, det gör det lite lättare att trycka dit stolen.

1. Problemet är att hylsorna sitter ändå tvärhår mot själva skinnet i bilen. Jag får riktigt pressa ner stolen för att den skall fästa. Hur pass tåligt är skinnet i bilen? Jag har OCR-klädseln. Man tycker ju att den borde tåla sådana saker? Får lite svettningar för klädsens skull, men säkerheten går ju före skönhet :)

Vad har ni andra med detta för erfarenhet? Är skinnet väldigt stryktåligt? Jag vill helst slippa köra utan ISOFIX då den låsningen är speciellt bra i ex sidokrockar, då sitter stolen mer fast.

2. Blir inte riktigt klok på bältena i V60:n. Det är som om dom inte låser riktigt när man ska spänna fast den andra framåtvända stolen. Dvs, när jag drar åt och sedan försöker dra ut bältet igen följer det bara med ut. Inte som i V70:n att det låstes direkt. Har man ändra i konstruktionen på detta? Någon spärr eller dylikt som sitter någonstans?
Nej jag har inte sett skinner ändra sig alls. Det rättar upp sig efter en stund.

Jag brukar ha en handduk mellan stol och skinn.

Britax multitech som Volvo rekommanderar efter barnet blevit 1 år kan ju används enbart med bälte (dock inte bakåtvänd). Även stolen efter den för +3 år som Volvo rekommanderar kan fås utan isofix.

Dock ingen tvivel om att båda stolar sittar bäst när isofix används. Med tiden blir bältet lite löst men kan så klart stramas upp då och då.
EjS skrev:
volvobrasse skrev:Hej!

Nej jag har inte sett skinner ändra sig alls. Det rättar upp sig efter en stund.

Jag brukar ha en handduk mellan stol och skinn.

Britax multitech som Volvo rekommanderar efter barnet blevit 1 år kan ju används enbart med bälte (dock inte bakåtvänd). Även stolen efter den för +3 år som Volvo rekommanderar kan fås utan isofix.

Dock ingen tvivel om att båda stolar sittar bäst när isofix används. Med tiden blir bältet lite löst men kan så klart stramas upp då och då.
Ja jag känner mig lite paranoid när det gäller att välja bort ISOFIXET :) Det ISOFIXET rimligtvis borde göra är att skydda och hålla fast stolen vid en sidokollision, men annars bör det ju inte vara någon större skillnad motför bara enbart med bälte. Problemet är att det är svårt att lägga något mellan själva hylsorna och själva skinnet.
Jag hade en Britax Isofix stol som jag köpte för att jag tyckte idén var klockren då vi hade tjänstebilar på jobbet där mina stolar åkte in och ut hela tiden. Men blev så trött på den att jag sålde den efter ett par veckor och bytte till en "normal".
Tycker inte det var nämvärt enklare att montera isofixstolen än bältesstolar, dessutom fick jag inte ut den komplett med bas varken i V60 eller Peugeot 508. dessutom var det i bägge bilarna väldigt djupt ned till hakarna (framförallt i framsätet, och "trattarna" som kom med stolen gjorde det inte mycket lättare heller, de satt dessutom dåligt på plats.
Kände att jag skulle skada klädseln till slut om jag höll på, och det var inte bara att hiva in och klicka på plats heller - att sno bältet runt en "vanlig" stol gick ju på halva tiden. Nä ISOFIX - bra tänk som gått snett, och dessutom så klarar de bara 18kg om jag inte minns fel, så de är ändå snart urvuxna.
Skulle inte vara orolig för sidokrockskyddet är sämre utan ISOFIX, de är ju godkända allihop oavsett ISOFIX eller inte och sidokrockar är väl ovanligare och sker i lägre hastighet (korsningar i stan?)
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Om det är små barn vi pratar om kan jag rekommendera Maxi Cosi Cabriofix med Easybase. Det tar 20 sekunder att montera basen med bältet och sedan klickas stolen i. Det bästa babyskydd jag träffat på. Klart bättre än den Brio med Isofix jag hade innan.
http://lekmer.se/barn-och-baby/bilbarns ... Aht_8P8HAQ
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]