Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jerry
Nu börjar jag bli villrådig!
Har just fått höra att H och V är samma däck, bara att V har fallit ut med snävare toleranser i leveranskontrollen och torde vara bättre balanseringsmässigt.
Är det nån som vet något annat om detta.

Naturligtvis måste man välja det däck som motsvarar bilens konstruktiva maxhastighet. Står i reg-beviset. Gör man inte detta så blir det problem med försäkringsbolaget om nåt skulle hända. För vinterdäck finns andra regler att gå efter.
Jerry
av linnar
Jag får betala 1400kr/st med däcken på bilen och vinterhjulen
avtagna (jag känner ägaren).

Priset ligger annars mellan 1200 och 3600kr/st.
Jo, ni läste rätt, 3600kr på Mekonomen.
Kanske är ett skrivfel på deras hemsida.

Annars kostar däcken 1800 till 2600kr/st hos vanliga
gummiverkstäder (som jag kollat med).

Någon skriver att farten på en 2,5T är begränsad till 210km/t
Jag har en 2,5T och i instruktionsboken står det 230Km/t.
Jag minns faktiskt inte vilken fartkod jag beställde på däcken.
Killen på däckfirman sade att de olika koderna är samma däck
men utplockade efter jämnhet.
av linnar
Har nu fått på mina nya Goodyear EXCELLENCE !!

Hur är dom då?

Jo, tack, dom är tystare än Pirelli P6000 som jag hade förut, mycket tystare.
Jag körde senare i regn, valde de djupaste pölarna för att testa lite. Helt
odramatiskt, går som på räls.

Det som förvånar mig är att den 180graderskurvan jag kör i varje dag kunde tas
snabbare med Goodyear EXCELLENCE än med P6000. I tester Europa runt säger man inte så men det är vad jag upplevde.

Jag trodde att Goodyear EXCELLENCE är en billigare variant av andra fabrikats
superdäck. Men så icke, listpriset på dessa däck är 4700kr per st.....
Det är ungefär samma som Pirelli P6000 och andra motsvarande.

Jag betalde 1400 hos min lokala däckhandlare. priset ligger annars mellan 1200 och 2600kr. Dyraste jag hittade var Mekonomen som tar 3600kr per st.

Jag är supernöjd så här långt!
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag är inne på min andra omgång P6000 205/55-16. Jag måste säga att det faktiskt ett ganska bra däck. Inte det tystaste på marknaden men den håller lätt i 3 sesånger.

Mvh Henrik
av linnar
henka35 skrev:Hej

Jag är inne på min andra omgång P6000 205/55-16. Jag måste säga att det faktiskt ett ganska bra däck. Inte det tystaste på marknaden men den håller lätt i 3 sesånger.

Mvh Henrik

Mina före detta Pirelli P6000 var 225/50-17 och min bil är en
S80. Däcken var helt slut efter 3000 mil. Däcken jag hade innan brukade
hålla 4-6000 mil. Jag tyckte helt enkelt att dom slets ner för fort.
Det blev ganska många kronor per mil.
EXELENCE har fått bästa vitsord eller "bäst i test" för ljudnivå. vattenegenskaper och
hållbarhet. För väghållning på torr asfalt har dom
hamnat i fältet strax efter Pirelli 6000 och grabbarna.

Men den upplevelse jag har är att dom "suger tag i asfalten" bättre än
Pirelli 6000.
En summering efter några år:

Mina GY Exellens är nu helt slut :(
Bilen har rullat hela 13.000 mil sedan jag lade på GY Exellens. jag har kört med vinterdäk på vintrarna så alla 13.000 milen har inte rullat på sommardäcken.
Jag uppskattar att kanske 65% av milen har sommardäcken suttit på. Det gör 8.450 mil på samma däck!! För att komma rätt kan jag säga att däcken rullat mellan 7.000 och 8.000 mil. Däcken sitter på ännu men fram är det farligt nära minimimått. Bak kan jag köra hela sommaren.

Det handlade om ljudnivå. Jag kan säga att de var väldigt tysta i början men ljudet ökade i takt med slitaget. Inte så det stör men de låter mer nu. Fortfarande tystare än P6000 dock.

De tystaste däcken jag använt var till min S80 2.4 170hk. Dunlop 300 hette de med någon bokstav före siffrorna. De var så jäkla tysta (och mjuka) att jag trodde jag körde på luft. Det var befriande att åka på.

Nu vet jag inte vad jag skall välja.

Några förslag?
Tysta är prioritet 1 därefter kommer rullmotstånd och sedan komfort i övrigt.
Jag struntar i väghållningen numera, jo, körbarhet i vatten får inte vara dåligt, vi bor ju i Sverige....

Några förslag?
Hej!

Har tidigare kört med Pirelli P6000 och P7 på min S80. Testade nu Continental PremiumContact 2 och är supernöjd. Jag vill ge samma omdöme som linnar skrev "De är så jäkla tysta (och mjuka) att jag tror jag kör på luft. Det var befriande att åka på."

Jag trodde aldrig att det kunde skilja så mycket mellan två kvalitetsdäck, jag är så nöjd med mitt val, det känns som en helt ny bil. Att köra i 110km/tim känns och låter som 90km/tim med Pirelli. På min S80 har jag dimension 205/65 15V. Anledningen att jag slutade med Pirelli var att denna dimension tillverkas ej längre av Pirelli.
Om det verkligen är tysthet du vill ha och kan köra mestadels lite lugnare, typ nästan lagligt, så är säkert de flesta friktionsdäck mycket tysta, det vet du säkert om men jag säger det bara ändå, själv kör jag på nåt bra budgetcontinental och de är så tysta så på viss asfalt hör jag ingenting utan tvångsgäspar för jag tror jag fått lock för öronen. Jag kör oftast 130 på motorväg, och lite längre bromssträcka blir det ju men jag tar det lugnt å andra sidan med framförhållning... Största fördelen är att man slipper byta däck på vintern, bara fortsätta köra tills de är slut. Ja billigare tror jag oxå det blir, slits lite fortare men å andra sidan billigare i inköp än de ni pratar om.
Bosa skrev:Tänk även på att Nokian Z och Nokian Hakka Z är två olika däck med olika gummiblandningar där Hakka Z har en gummiblandning anpassad för asfalten vi har här i Norden.
Jag har faktiskt noterat Nokian Hakka på min lista.

Dessa har jag lista:
Nokian Hakka (finns i olika bokstäver, lågt rullmotstånd)
Michelin Primacy (för dyr tycker jag, lågt rullmotstånd)
GoodYear UltraGrip (tystast i test, lågt rullmotstånd)

Continental köper jag inte därför det var de som flyttade Gislaved Däck till Portugal. Gislaved vinterdäck har bytt namn till Continental och Gislaved tillverkar bara andra klassens däk numera. Nä, Continetal blir det aldrig!

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]