NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Undrar om någon känner igen detta fenomen.
Har en V50 MY08 där det senaste tiden har börjat bli trögt att öppna förardörren.
Det är alltså handtaget som man får ta i mer i för att öppna dörren. Det går trögt både från insidan och utsidan.
När dörren väl är öppnad så går handtaget lika lätt som de andra.

Har inte hunnit undersöka felet närmare än men jag tänkte höra om någon har något tips på vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Känt problem. Känslan i handtagen är oskönt även på en helt ny bil. Väldigt märkligt att Volvo inte lägger ned mer energi på detta "first impression". Jag har inga problem med att öppna men känner väl igen tendensen: någon gång ibland får man öppna två ggr. Jag förmodar att två-ggr-fenomenet går fixa helt och hållet med smörjning, om man är händig nog och vet var man skall komma åt.
av dieselputte
Hade det problemet för några år sedan, men det försvann och har konstigt nog inte kommit tillbaka.

Vad du än gör, spreja inte in 5-56 , WD-40 eller liknande då det löser upp smörjfettet så det blir ännu värre.

Citerar en annan tråd angående lösning ; << Det är fettet i låsmekanismen som är problemet. Volvo använde ett vattenbaserat fett som fryser, eller att det kommer in fukt. Ta ner dörrsidan och skruva ur låsmekanismen och ta bort allt gammalt fett och smörj in med nytt som inte är vattenbaserat, alt lämna in på volvo och få det fixat för några sura slantar :lol: Finns några tidigare trådar om detta och enligt en av dem så gick det på 1200kr att lämna in bilen för det >>
Användarvisningsbild
av Tomas88
Stingerbell Det är alltså bara förardörren, och det var inte så när jag köpte den.
Men det räcker alltså troligtvis att smörja?
Kanske blir ett projekt under julledigheten.
Ska undvika tunna oljor. Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det var mera en förmodan från min sida. En närmare beskrivning fick du där i citatet ovan. Jag tycker som sagt att känslan i handtaget kunde varit bättre redan från början men något problem med att öppna har jag inte haft tidigare. Jag märker dock att det kärvar lite mera nu.

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]