Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontzaan
Har en volvo v70 diesel, 2007. Som på senaste tiden har haft en vääldigt dålig acceleration. Den e som värst innan motorn har blivit varm. Men även när motorn är varm så gåår det inte att köra mer än 80-90 i uppförsbacke, och vid raksträcka så vill den inte mer än 110. Accelerationen är även förjävlig och det känns som att motorn inte ger effekt trots högt varvtal. Har provat att byta partikelfilter och dieselfilter men inget verkar funka...
Finns det några felkoder på bilen? Är virvelspjället helt? LMM? Kollat den? Bytte du verkligen Partikelfiltret? Ganska onödigt att lägga utt tusentals kronor utan att veta om det är Partikelfiltret.
låter som turbohaveri
Har du på riktigt provat felsöka genom att byta partikelfilter?????? :shock:

Bild

Ta å läs av felkoder innan du bränner mer pengar i onödan :)
Har du inte tillgång till någon sorts felkodsläsare så köp en via ebay eller åk på någon verkstad :)
Hej Jontzaan.
Tror du haft lite otur här. Börja i en annan ände med att
göra en felundersökning med Volvo Vida så du får ett bättre underlag
att börja din felsökning. Volvo ÅF verkstäder kan hjälpa dig med detta till en kostnad
av ofta runt 400-500 :-. Dessutom har många av Forum medlemmarna denna utrustning
och kan hjälpa dig kanske snabbare o billigare. Men att börja byta grejer på "höft" blir ofta såväl
fel som för dyrt. Men som i tidigare trådar, kan vara diverse olika saker som spökar för dig.
Så kanske en bra start att be om hjälp, tala om var i landet du befinner dig i så kanske det finns människor
i din närhet som kan hjälpa dig med åtminstone steg 1. Blir billigare så.
God Jul o Gott nytt År.
tottish85 skrev:Har du på riktigt provat felsöka genom att byta partikelfilter?????? :shock:

Bild
Oj är det så dom serut. Minns inte att jag sett sådan under min bil. Ska det finnas på en 2006? Sitter den strax efter motorn kanske för där vill jag minnas mig sett något mindre, men inte att det var massa rör på den.
Jag hade samma fenomen på en bil som jag köpte för några år sedan. Efter många bytta delar och felsökning så provade jag att byte LMM:en med en annan bil och då gick den som den skulle. Tog ut själva "givaren" på LMM:en och dränkte den med Breackleen och blåste försiktigt med luft. Sen gick bilen som ett skollat troll, värt att prova, kostar ju inte så mycket.

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]