Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som sagt är det fort hänt att man pekar på avsaknaden av dubbar när man kört fast, kört av vägen, krockat osv. Det kan ju absolut inte vara så att däcken var gamla eller blankslitna? Och det kan ju ABSOLUT inte ha varit så att dubbdäck skulle ha presterat likadant i den situationen?
Perc skrev:Som sagt är det fort hänt att man pekar på avsaknaden av dubbar när man kört fast, kört av vägen, krockat osv. Det kan ju absolut inte vara så att däcken var gamla eller blankslitna? Och det kan ju ABSOLUT inte ha varit så att dubbdäck skulle ha presterat likadant i den situationen?

Och det är ALDRIG förarens fel heller :roll:
Lucif3r skrev:
Gotlandsbästa skrev:Jag skulle aldrig dra släp med dubbfritt.

Inga som helst problem. Om man kan köra dvs, men det vet vi ju att det är alldeles för få som kan.
Nja, nu kan du ha lite fel. Om man har svårt att stanna med dubb på våra vägar ibland, ja då blir det ju inte lättare att stanna med 1,1-1,5 ton efter sig. Jag vet hur man ska köra! Men som du säger. Långt ifrån många vet hur... :(
StefanN skrev:Påminner om förra vintern när polaren med framhjulsdrivet och dubbfritt ringde och satt fast i en backe med släpet, åkte dit och kopplade på och drog iväg utan problem bara det att bromsen fortfarande satt på på släpet. Märkte ingen skillnad. :lol:
Och det har ingen betydelse att du har AWD, eller har polaren det också? :?:
Gotlandsbästa skrev:
tottish85 skrev:Där förstår ja helt och hållet valet av dubbdäck! Men HÄR i norrbotten har vi kanonfina vintervägar så varför skulle du inte köra dubbfritt här undrar jag? :)

Om man ska se de rent säkerhetsmässigt så drabbas ju södra sverige av svartis/blixthalka osv...är det någonstans man EGENTLIGEN bör ha dubbdäck så är det faktiskt i södra Sverige. Här uppe så har vi ju kvar samma snö på vägen i april som kom i nov/dec, med andra ord riktigt packad snö så de är kanonfäste med dubbfritt :) Inne i städerna kan de bli lite polerad is i korsningar pga lokaltrafiken (bussarna).

Ja hade en skruttbil en vinter, Nissan Datsun Cherry... även på den slängde jag på nya dubbfria och trots den låga vikten och cykelhjulen 175/70R13 så var ja oftast först iväg i korsningarna, bredvid mig hörde man rasslet från de slirande dubbdäcken ;)
Finns dagar med en temperatur övert noll eller runt nollan. Då smälter den packade snön på utan & vid kyla blir det glans is. Sist jag va uppe, månadsskiftet Feb-Mars vart det 4-5 plus. Men kallt på natten. Det var ingen jätte bra väg från Lule till Älvsbyn... Sen när jag skulle hem var det snöstorm.
Nu vet ju jag inte dina intressen Tottish85. Men att dra ett stort skotersläp med en eller flera skotrar på dubbfritt. Jag skulle aldrig dra släp med dubbfritt. Men alla är vi olika :D
Förra vintern var en riktig skitvinter...plusgrader omvartannat :) Men föret du beskriver har vi kanske maximalt fem gånger under hela vintersäsongen, så det tillhör inte vanligheterna :) Idag är en sådan dag, -14 på tisdsgkväll/natt...+3 på onsdagmorgon, väntar minus till morgondagen :)
Drar väldigt sällan släp men de få gånger ja gjort det har ja aldrig upplevt några bekymmer :)
Har ingen direkt erfarenhet av just det Nokiadäcket, men Nokia brukar hålla bra kvalitet
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12