Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, har precis införskaffat mig en CTEK 5.0 Polar laddare då jag börjat fundera kring batteriet.

Misstänker att batteriet jag använder i bilen nu är inne på sitt 5-6 år. Har inge problem med batteriet..än (peppar, peppar).

Så tänkte att en service av batteriet skulle vara nyttigt. Köpt mig en "smart" batteriladdare som sagt, tänkte köpa lite batterivatten. Vad mer behöver jag för te x rengöring/infettning av poler.

Då jag fyller med mer vatten, bör man skaka batteriet för att vätskan ska blandas eller är det bara att fylla vatten och sen köra igång laddaren ?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Perra83
Kolla nivån först innan du fyller på. Normalt fyller man på efter att man har laddat. Du kan vicka lite på batteriet så kan det bubbla upp lite, skaka behöver du inte göra.
Batteriet kan du torka av med en fuktad trasa. Lossa kabelskorna lite och vrid dom fram och tillbaka och skruva fast igen.
Mer skulle inte ja göra.

Att reconda batteriet med laddaren tar flera dagar upp till en vecka. Ladda fullt räcker länge för att hålla batteriet friskt.
av sportmomentum
Ladda först fyll på sedan vid behov som sagt. Ladda så lite som möjligt under så lång tid som möjligt. Sedan finns det runda polborstar för att kratsa rent. sedan appliceras polfett.
av Rådlös
Ett bilbatteri som är välskött och underhållet (laddat) har en teoretisk livslängd på 8 - 10 år. Det kan finnas några som har blivit äldre men många har blivit misshandlade så dom kom inte alls upp i den åldern. Du har lagt en bra grund för ditt batteri med laddaren. Vill man vara noga med batterivatten och just rätt nivå, så skaffar man en sådan här: http://www.softbildelar.se/batterivattenkanna-zeca.html Går säkert att hitta på andra försäljningsställen också.
Det är en ventil i hällpipen (som samtidigt är fjädrande) som ser till att det blir rätt nivå på vattnet. Inte för mycket och inte för lite.
Om man vill kan man stryka på vanligt vaselin på batteripolerna och polskorna efter att man har dragit fast polerna. Det förebygger att det börjar bli oxider där. (Vitt pulver). Vaselin går att köpa på apoteket, men köp inget parfymerat vaselin eller annat "bjäfs".
Och för sitt eget intresse kan man också köpa sig en multimeter bara för att hålla koll på att allt är som det skall.
av Kimmen90
Hej, batteripåfyllare som Biltema säljer (art nr :191483) hur fungerar den. Bara att fylla upp kannan och hälla i batteriet tills den slutar att ge vatten?

Batteripolfett eller batteripolskydd, vilken rekommenderas? Ska om man använder fett bara appliceras på pol efter att kabelskon sitter monterad på pol? Eller smörjer man hela polen och sedan ytterligare ett lager på kabelskon?
av Rådlös
Batteripåfyllaren fungerar precis så som du ställer frågan. Hela pipen eller "munstycket" är fjädrande. När du trycker röret i battericellen öppnas en ventil och vattnet rinner ur så länge det kommer in "fri luft" i pipen. När ytan i cellen har stigit kommer ingen luft mer och vattnet slutar att rinna. Och samtidigt som du lyfter flaskan stängs ju ventilen. Tänk på hur du sedan hanterar flaskan. Pipen har ju varit nere i batterisyran och någon droppe kan ju följa med upp. Visserligen utspädd, men ändå. Antingen torkar du av pipen efteråt med något papper eller så förvarar du alltid flaskan på ett säkert ställe. Det brukar vara så här när man har jobbat med batterier och vätskepåfyllning att allt har gått utan problem och man är nöjd. Senare, någon ½timma råkar man titta på sina byxor. Då undrar man: Vad f*n är det för konstiga små hål jag har på dom nyinköpta jeansen??? :shock:

Batteripolfett eller batteripolskydd är högst troligt samma sak. Det vill säga, vaselin. Det stryker man på efter att man har dragit fast polskon. Man kan utan vidare stryka på så mycket man kommer åt av hela polskon, över- och undersidan och på sidorna. Det gör sin nytta överallt. Man kan med fördel använda en pensel för att komma åt bättre, på undersidan t.ex.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]