Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
MrAnderzon skrev:
joel80 skrev:Att starta bilen ska man vara lite försiktig med tycker jag..
På de flesta ställen i Sverige (i allafall inom stadsgränser) är det förbjudet med tomgångskörning.. däremot är inte dieselvärmare förbjudet.
Andra slags utsläpp när man startar en kall motor med insprutning och hög kompression än när man kör värmaren.. mycket farliga partiklar och skit.. inget jag skulle få för mig at3t göra i bostadsområden i allafall.
Det är ju långt ifrån alla bensinare som har värmare och då startar man ju och skrapar rutor och får vänta tills rutorna är imfria...även om man bor i ett bostadsområde. Jag startar värmaren först men 2 eller 3 minuter innan jag ska åka och det är minusgrader startar jag motorn för att ratt och säten ska bli lite varma. Har bara haft ilen 2 v. men har gjort det 10 ggr redan, varje dag efter jobbet. Kul när dom andra får skrapa rutor att bara åka iväg :!:

Har du då lite olika val i VOC appen eller hur gör du när du startar motorn? Kul med massor med roliga finesser :D
av MrAnderzon
Ja, under starta värmare finns starta motor. Lite kul också att starta med telefonen utan att ngn ser och sen dra en trollformel och vips så startar bilen ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perra83
MrAnderzon skrev:Ja, under starta värmare finns starta motor. Lite kul också att starta med telefonen utan att ngn ser och sen dra en trollformel och vips så startar bilen ... :mrgreen:
Hahaha!! VOC med enbart start av värmaren är nu helt föråldrat :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
MrAnderzon skrev:
joel80 skrev:Att starta bilen ska man vara lite försiktig med tycker jag..
På de flesta ställen i Sverige (i allafall inom stadsgränser) är det förbjudet med tomgångskörning.. däremot är inte dieselvärmare förbjudet.
Andra slags utsläpp när man startar en kall motor med insprutning och hög kompression än när man kör värmaren.. mycket farliga partiklar och skit.. inget jag skulle få för mig at3t göra i bostadsområden i allafall.
Det är ju långt ifrån alla bensinare som har värmare och då startar man ju och skrapar rutor och får vänta tills rutorna är imfria...även om man bor i ett bostadsområde. Jag startar värmaren först men 2 eller 3 minuter innan jag ska åka och det är minusgrader startar jag motorn för att ratt och säten ska bli lite varma. Har bara haft ilen 2 v. men har gjort det 10 ggr redan, varje dag efter jobbet. Kul när dom andra får skrapa rutor att bara åka iväg :!:
Jag tänkte mer på om man sätter igång den på tomgång med appen 20-30 minuter innan.. Även om det är rätt så smutsiga avgaser de 2-3 minuterna med "kallstart" så kan man inte bli upprörd på det.. då får man gå och vara upprörd jämt. :D Och jag gör så ibland också om bilen är helkall när jag kommer till den och jag behöver skrapa rutorna.
av Exquattro
Det känns lite som att ni som finns här på forumet har sluppit att använda VOC på det absolut "bästa" sättet,dvs vid en allvarlig olycka. Det är ju egentligen bra men det var detta jag var nyfiken på. Idiotfinessen att kunna starta på distans 2x15 minuter är något jag tycker är rent hyckleri med tanke på alla innovationer som görs för att minska CO- och partikelutsläpp i körcykeln. Kanske ska man baka in en kvart eller halvtimmes tomgångskörning i den.. Sen försöker man minska dubbdäcksanvändadet för att minska partikelhalten samtidigt som detta är tillåtet. Nej, detta vill jag inte tala om i "min" tråd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har använt den till att hitta min bil när jag tappade bort den sent en natt i venedig i somras. Hade förmodligen letat fortfarande annars. Brukar låsa och låsa upp då och då också, och nördkontrollera hur länge det tar att köra vissa sträckor. Eftersom jag har en e85-spis är jag fråntagen rätten till bränslevärmare, annars hade det varit perfekt det också.
Användarvisningsbild
av joel80
Lyckas inte se senaste resan eller nuvarande status (den visar förra resan som var imorse vid 8:30-tiden.)

Nån mer som upplever problem?

(Snyft.. ser inte nuvarande laddning!!!)
Användarvisningsbild
av joel80
Förlåt.. jag ringde supporten och berättade om att jag hade problem.. han bad mig kolla lite appinställningar och sånt och skulle sen skapa en rapport.. 5 min senare ser jag det här:
Bild

Hehehe... man undrar ju nästan om man precis stängt ner VOC. ;) (Fast mer rimligt är väl att dom uppdaterar någon i samband med S90-releasen... men så vill jag inte tänka.. dom fixar för mig nu!) :D

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]