Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Seriöst nu, vi funderar på en T5 eller R som andrabil istället för BMW som andrabil.

Kan ni inte vara lite mer specifika vad era R drar. Behöver argument hemma

När jag sålde BMWn så talade jag om följande om förbrukningen.

Försikting cruising 70-90 = 0.8

Landsväg blandat 90+110 med lite moms = 0.85

Autobahn 160-180 = 0.97

Stad, till och från jobbet 1,5 mil = 1.3

Med boggivagn på släp = 1.6

Att barar säga tex 1,2 säger mig ingenting
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag har inte alla de uppgifter du vill ha, men jag skickar in dem ändå:

Har en "R-kontainer" med manuell låda och kör mest stadskörning, relativt korta sträckor och med frekvent återkommande 3/4-gasväxlingar upp emot 4000-5000 varv (det är då som spisen kickar och exosen lever om som goast!).

Vid denna (mycket roande) körstil vill bilen ha 1.2 l/mil

Under de långstyrningar jag företar sjunker förbrukningen till c:a 0.85 l/mil. En sedan borde dra lite mindre.

Hänger jag på kåpvagnen med två skotrar på klättrar soppan upp till stadskörniningsiffran och kanske mer beroende på vilket fjällmassiv resan går till men det går att dra hyfsat med last runt litern.

Fiskörman (vilket jag bara gjort c:a en gång, och då efter jag bevittnat hur en 70-åring taksänkte sin Mazda 323 strax utanför Hoting med hjälp av en älg och jag fick hålla den fastsittande och blödande gubben sällskap i bilen/snödrivan tills brandkår/ambulans kom) sjunker förbrukningen under 0.8 men då får man inte köra speciellt fort...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mycket bra svar, tackar och bockar.

Det var imponerande låga siffor.
Användarvisningsbild
av flyvert
VolvoB20 skrev:Mycket bra svar, tackar och bockar.

Det var imponerande låga siffor.
Ta dem med en nypa salt - enligt andra på tråden kan olika versioner av motorstyrprogramvaran spela en roll - min är hyffsat uppdaterad och borde ha minst 05 eller kanske till och med 06 status.

Och förbrukningen beror mycket på körstil, jag buskör inte jämt, men när det finns tillfälle att "piska någon" gör jag det, speciellt under vinterhalvåret då andra "storstatusbilar" med tvåhjulsdrift har svårt att hänga på vid rödljusen.

Jag tankar ytterst lite mer bensin i min V70R än jag gjorde i min SAAB 9000 Aero som jag hade för några år sedan. Saknar fortfarande den kärran, går inte att få utan dubbla mussepiggöron-elstolar fram, etc - att passagerarstolen i min V70R saknar el som standard drar ner lite av lyxkänslan som jag tycker SAAB 9000 Aero hade - Aero 9000 stod för 2% av alla 9000, idag är samma siffra 20-25% för 9-5, men V70R har "bättre" siffror än 9000... :D

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]