Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
Hur har ni andra gjort med det blåa polestarmärket på bakluckan? Jag har inte satt på mitt ännu och kan inte bestämma mig för om jag vill skylta med mina extra hästkrafter eller inte.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Petke skrev:Hur har ni andra gjort med det blåa polestarmärket på bakluckan? Jag har inte satt på mitt ännu och kan inte bestämma mig för om jag vill skylta med mina extra hästkrafter eller inte.
Säljaren monterade märket på min begäran innan leverans av bilen och ångrar inte det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Petke skrev:Hur har ni andra gjort med det blåa polestarmärket på bakluckan? Jag har inte satt på mitt ännu och kan inte bestämma mig för om jag vill skylta med mina extra hästkrafter eller inte.
Smeta fast det på mittkonsolen eller nått, eller på en av bagagets sidorutor. Varför skylta?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grängesdanne skrev:Men är den D5 du kör dagligen samma årsmodell som den MY15 (jag menar MY14 Eller MY15, dom har samma motorstyrka=lika motor).
Den lite äldre har org 205 hk, och den nya med Polestar har 230, Jämförelse mellan dessa två DÅ blir det stor skillnad.
Om man tycker att det blir stooor skillnad med 15 hk (från 215 tillv230) då är det mer ett önsketänkande, så är det.
Acc 0 till 100 skiljer 2 tiondelar (enligt Polestar), upplever man det som något fantastiskt så är man nog lite i det blå, så är det.
Jag har koll på Volvos modeller :wink:

Jag kör allt från MY12-MY15 dagligen.

Det blir stor skillnad! Är som att gå upp en motorstorlek. Det är mycket som går att ändra och det går inte att stirra sig blind på att det är 15hk/30Nm som skiljer. Motorn känns annorlunda och mer kraftfull, speciellt i högre hastighet.
av Grängesdanne
XC90_Executive skrev:
Grängesdanne skrev:Men är den D5 du kör dagligen samma årsmodell som den MY15 (jag menar MY14 Eller MY15, dom har samma motorstyrka=lika motor).
Den lite äldre har org 205 hk, och den nya med Polestar har 230, Jämförelse mellan dessa två DÅ blir det stor skillnad.
Om man tycker att det blir stooor skillnad med 15 hk (från 215 tillv230) då är det mer ett önsketänkande, så är det.
Acc 0 till 100 skiljer 2 tiondelar (enligt Polestar), upplever man det som något fantastiskt så är man nog lite i det blå, så är det.
Jag har koll på Volvos modeller :wink:

Jag kör allt från MY12-MY15 dagligen.

Det blir stor skillnad! Är som att gå upp en motorstorlek. Det är mycket som går att ändra och det går inte att stirra sig blind på att det är 15hk/30Nm som skiljer. Motorn känns annorlunda och mer kraftfull, speciellt i högre hastighet.
Fakta är att den har 15hk (7%) mer med.
Den gör 0 till 100 på 8,3 sek, med Polestar, 8,1 sek (på XC60).
0,2 sekunder skillnad, ca 2,5 %, det är fakta.
Dela upp 1 sekund i 5 delar, ta en (1) del av det, det är den tid den går fortare till 100 från noll, det är också fakta.
Sen om man har väldigt god förmåga att bedöma att det är skillnad, då är jag den första att gratulera till en fantastisk förmåga.
Den är inte omöjlig, men få förunnat.
Sen att man kan känna förändring av motor/växling till det bättre det är väl väldigt troligt.
Men allvarligt, tror du att du kan känna skillnad på 0,2sek till hundra?
Tyvärr tror jag inte det, inget elakt menat.
Vid dragracing när det gäller bilar som gör 0 till 100 på ca 1 till 2 sek då känner man skillnad.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Vad det gäller priset, jag prutade och min V70 D5 AWD My12 ingick inte i kampanj, 6800:- gick min polestartrimning till.

Man känner absolut skillnad.
av oldtimersmc
LoL...
av 5cylindrar
Jag har nu kört min nya XC70 D5 AWD Aut -15 Sport Edition i ca 2 månader. I en "normal" bil hade jag nog uppskattat en högre effekt och framför allt det extra vridet. Dock tycker jag att biltypen XC70 inte alls uppmanar till snabba accelerationer 0-100. Jag gillar dieselkraft mest beroende på det höga vridet på låga varv. Dock i min XC70 upplever jag mest vibrationer och "skrammel" vid varvtal mellan 1000-2000 rpms. Jag kommer inte uppgradera med Polestar och ångrar tom att jag inte valde D4 istället för D5. Då kanske man hade sluppit en del av dessa vibrationer.
av s6025t
Du lär inte märka nån skillnad i gång på motorn mellan D4 AWD o D5 AWD det är exakt samma motor med annan mjukvara som ger mer effekt på högre varv i D5 vid 1000-2000 varv är de likadana i stort sett så du lär känna samma vibrationer o skrammel i D4 AWD ska du slippa det så får du skippa AWD o välja nya 4 cylindriga VEA motorn eller ännu hellre en bensinmotor typ T6 de går garanterat mjukt o vibrationsfritt
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
5cylindrar skrev:Jag har nu kört min nya XC70 D5 AWD Aut -15 Sport Edition i ca 2 månader. I en "normal" bil hade jag nog uppskattat en högre effekt och framför allt det extra vridet. Dock tycker jag att biltypen XC70 inte alls uppmanar till snabba accelerationer 0-100. Jag gillar dieselkraft mest beroende på det höga vridet på låga varv. Dock i min XC70 upplever jag mest vibrationer och "skrammel" vid varvtal mellan 1000-2000 rpms. Jag kommer inte uppgradera med Polestar och ångrar tom att jag inte valde D4 istället för D5. Då kanske man hade sluppit en del av dessa vibrationer.
Har du testad en Polestar bil?

När jag uppgraderade min xc70 d5 tyckte jag att jag fick en helt ny bil.

Iom Polestar ger bottenvrid blir körningen än mer obesvärad. Det tycker passar riktigt bra ihop med en mjuk tung bil att den inte ska varva så mycket.

Tidigare växlade bilen mycket när man skulle göra omkörning, åka ut ur rondeller osv. Med Polestar stannar den bara i växlen och drar.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]