Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Ojjj

Jag har det bra!!!!
300kr, helt okej.

Annars brukar gubbar i området sitta på massa billiga garage.
Det enda dom förvarar där är typ hinkar, slangar och annat skit.
Om du brukar heja på gubbarna där så kan du vara så desperat
att du frågar dom ;)

Svår sits, man vill ju inte betala 1500 i självrisk, om du förstår
av Daddan
Nu är min ögonsten på lack- och skadeverkstaden på Bilia Haga Norra.
Får hoppas de gör ett bra jobb! Tre veckor (!) är det beräknat att ta för att lacka följande:
Motorhuv (ny huv sätts dit).
Förardörr ovan list.
Tak.
Bakluckans överdel (ovan fönstret).
Takspoiler.

Undrar ni vad era Volviaförsäkringspremier går till? Lacka min bil så klart!

La till en anpassad service också eftersom jag köpte bilen i slutet av november förra året och är genomgången då av Bilia samt att den bara rullat 1000 mil sedan servicen för ett år sedan.
av zoran
En grej jag tänkte göra är att bygga en car pc. Har fått tag i en liten lapptop med touchscreen som jag installerat ubuntu linux på.

Den ska förutom det vanliga, navigator samt mediaspelare ha säkerhetsfunktioner.

Jag planerar att utrusta den med en mobiltelefon så att man ifrån den kan skicka sms.

En sak till som vore bra är att utrusta den med kameror så att man kan detektera rörelse utanför bilen och sedan sms-a ut ett larm om det. Man kanske kan använda vanliga webkameror eftersom man ändå bara vill detektera rörelse. (Sen är det också fråga om att ansöka om tillstånd för övervakningskamera, men det spelar ingen roll i det här skedet).

Sen kan man också använda den att regelbundet skicka ut status om bilens position.

Hoppas att jag får tid och pengar för att få ihop det snart, men.. vi får väl se. Det trista vore om någon kom och saboterade mitt ögonsten.
Användarvisningsbild
av ER
Funderat på att flytta till säkrare område eller där man får ha grejor ifred?
av zoran
ER skrev:Funderat på att flytta till säkrare område eller där man får ha grejor ifred?
Det kommer alltid finnas puckade och avundsjuka människor i vilket område som helst, och det räcker med en för att sabba en bil.
Användarvisningsbild
av Nexus
zoran skrev:
ER skrev:Funderat på att flytta till säkrare område eller där man får ha grejor ifred?
Det kommer alltid finnas puckade och avundsjuka människor i vilket område som helst, och det räcker med en för att sabba en bil.
appropå puckade människor!! monterade en evo vinge på syrrans saab 9/3 och så satte vi på 19" tummarna. gissa vad jag blev väckt till dagen därpå???? Ett samtal från syrran.... någon jävel hade ryckt bort vingen och med detta så följde halva orginal vingen med oxå. Hade jag sett personen som gjorde detta hade han nog inte varit vid livet idag. :twisted: :twisted:
Samma dag fick de tag i ett garage och försäkrings bolaget gick med på att ersätta båda vingarna efter lite surande.
av aTommyC
zoran skrev:En grej jag tänkte göra är att bygga en car pc. Har fått tag i en liten lapptop med touchscreen som jag installerat ubuntu linux på.
Har du hatt noe framdrift her? Har vurdert tilsvarende.
av Red Dragon
Ett stort TIPS till dig som vill ha bilen ifred. Skaffa ett garage.
av aTommyC
Red Dragon skrev:Ett stort TIPS till dig som vill ha bilen ifred. Skaffa ett garage.
Smartingen! Det holder jo ikke med 1 garage, med mindre du aldri bruker bilen. Hva gjør man på shopping, feks? :D
av Putte^
flytta. Verkar vara ett riktigt getto du bor i, vill du att dina barn skall växa upp i ett sådant område?

Ursäkta klass indelningen men den är en del av den bistra verklighet vi lever i.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?