Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Man kan bara se historik på det man själv gjort (nuvarande ägare). Du kan ju alltid fråga verkstan om du kan få utskrifter på utförda jobb?

/Kalle
av Luthor
~Kalle~ skrev:Man kan bara se historik på det man själv gjort (nuvarande ägare). Du kan ju alltid fråga verkstan om du kan få utskrifter på utförda jobb?

/Kalle
Ok, tack för svaret. Har redan kvitton och serviceprotokoll på tidigare service, skulle dock vilja ha det digitalt (vilket I-lands problem)...
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där att man bara kan se nuvarande ägarens servicear skyller de på "den personliga "inigriteten". Lite svårt att förstå vad den har med servicen på en Volvo att göra. Med att det sparas digitalt oavsett vilken Volvoverkstad den servats på, hur långt tillbaka gäller det? Bad Bilia ta fram vad de gjort i Göteborg när jag köpte denna bil. Det gick inte. De kunde bara se vad Bilia gjort.
av Lövet
Känns inte som Volvo är klassledande här direkt. Har bara erfarenhet av elektronisk servicebok till Toyota men där kunde du se varenda service som gjorts sedan ny oavsett verkstad (även ej Aukt men de som hade toyotas system) hemma från soffan. Dessutom kunde man ladda upp egna servicenoteringar om man mekade själv*.

* Det var tydligt markerat dock vem som gjort
av Rådlös
Redan på 80-talet fick jag veta att generatorn var utbytt i min bil. Detta var alltså innan jag ägde den.
Så här var det: Jag hade en 240 -78, som jag hade något problem med, kylaren om jag minns rätt(?). Jag skulle beställa verkstadstid och killen bakom disken tog upp bilen på skärmen. Han "tänkte högt" medan stog där och mumlade något och jag frågade, vad då? Då förtydligade han att generatorn var utbytt i den aktuella bilen. Jag vet inte om det var på just den verkstaden och av den anledningen fanns uppgiften men jag hade inte köpt bilen där. Men detta var på senare halvan av 80-talet. Det var dock en Bilia-verkstad i 08, så man kan ju anta att det fanns en sorts "firmaorganiserad" databas redan då?
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, Bilia/Ernst Nilson har haft samarbete mellan alla sina verkstäder länge. Men det verkar som det är organiserat företagsvis. Så att Volvo kedjorna inte kan se varandras uppgifter.
av Tim
Alla Volvo verkstäder kan se alla reparationer och servicear som är utförda i sverige på alla volvo verkstäder.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej det verkar inte stämma. Skobes kunde inte se vad som gjordes på min bil de två första servicetillfällena nere i Göteborg. Dessutom frågade jag efter samma uppgifter när jag köpte bilen på Bilia Segeltorp, de kunde inte ta fram dessa. Om jag ville ha dessa så var jag tvungen att kontakta verkstaden i Göteborg. Arbetsordernumret finns ju serviceboken.
av Tim
SvenB skrev:Nej det verkar inte stämma. Skobes kunde inte se vad som gjordes på min bil de två första servicetillfällena nere i Göteborg. Dessutom frågade jag efter samma uppgifter när jag köpte bilen på Bilia Segeltorp, de kunde inte ta fram dessa. Om jag ville ha dessa så var jag tvungen att kontakta verkstaden i Göteborg. Arbetsordernumret finns ju serviceboken.
Då ljuger dom för dig. Finns ett system som heter GIS som alla återförsäljare har tillgång till där dom kan se vad som är gjort med bilen i hela landet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, de kanske tog den enkla vägen då :)
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]