Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JennyB
Droopy skrev:
GeBo skrev:http://www.blocket.se/lund/945_Ltt_chip ... m?ca=8&w=3

ett typexempel på för mycket bullshit i annonsen.
Ja, det där är bedrövligt.
"Ny ventilkåpspackning
Ny ramrem o ny spännrulle

Laddtrycket är ökat till 0,75 (org 0,35)"

Låter överliggande kramaxel och dubbla förknasare om detta, åtminstone för en ovetande amatör som undertecknad. Vad är "laddtryck"?
Användarvisningsbild
av JennyB
Micce1980 skrev:Vare sig du sätter in annons eller skriver lapp så stolpa utrustningen texten, t.ex.

Just det, jag är bra på listor och kan hantera kameran, så det där fixar jag.

Twingon har knappt inga features, vilket gör att det blir nog en rätt liten lista.

Nu har jag faktiskt tillräckligt med kött på benen tror jag för att sätta igång med försäljning. Jag har eventuellt redan en köpare, han ska använda den som pendlingsbil.

Enda egentliga problemet med Twingon är att den laddar ur ganska fort (om man inte kör den på en vecka eller så), annars startar den på ett kick (ja det är en makalös manick).
av Rådlös
Det är ju bra om du kan sälja bilen inom bekantskapskretsen. Då slipper du allt negativt som följer med när du sätter ut bilen på Blocket, alla som ringer för att försöka pruta, t.o.m alla bedragare som försöker luras (sådant finns) och alla som ringer utan att vara seriösa. Dom flesta vill alltså inte köpa bilen, bara få visa att dom finns, ungefär.
Men det krävs ju lite extra att sälja inom vänkretsen, att man är fullt ärlig och berättar allt man vet om bilen. Om man har sparade kvitton etc. etc. på sådant som rör bilen, så är det ett visst värde i sig. Men berätta både det som är bra och det som är dåligt. Gör man inte detta så kanske man förlorar goda vänner senare.

Att bilen kan vara svårstartad om den har stått för länge, kan bero på att batteriet börjar bli gammalt. Bilbatterier har en begränsad ålder och det kommer mycket an på hur det är skött och underhållet under sin aktiva livstid. Vill man vara säker så går det att undersöka detta.
Laddtryck handlar om turbomotorer, alltså något som är viktigt för unga killar som "är världsvana, har mest körerfarenhet, har sett allt, har hört allt, kan allt om bilkörning" trots att dom bara är 20 år. Alltså inte samma avdelning som Renault Twingo.
Användarvisningsbild
av Nexus
Finns en nackdel sälja till vänner bekant. Varje litet fel som blir på bilen kommer du få veta ganska omgående.
av Lövet
Jag skulle aldrig sälja en bil till en bekant.
Bekantskaper är mer värda än bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lövet skrev:Jag skulle aldrig sälja en bil till en bekant.
Bekantskaper är mer värda än bilar.
Håller med.
Såvida bekanten i fråga inte är en sån person som förstår att det blir fel på bilar, och inte är någon gnällspik. Tyvärr är det ju ofta så att dom som inte verkar vara gnällspikar förvandlas till gnällspikar i samband med ett bilköp :roll:
Användarvisningsbild
av JennyB
Köparen är då kamratens kollega, en kollega som jag just nu inte ens vet namnet på. Jag kommer således undan, men undrar om kamraten gör det :)
av Rådlös
Men det viktiga är att du berättar allt du vet om bilen, både det det som är bra och det som är dåligt. Då kommer det nog att bli en bra affär.
Användarvisningsbild
av Perc
JennyB skrev: Laddtrycket är ökat till 0,75 (org 0,35)"

Låter överliggande kramaxel och dubbla förknasare om detta, åtminstone för en ovetande amatör som undertecknad. Vad är "laddtryck"?
På ren svenska betyder det "den här bilen är inte för dig, välj en annan" :)

En turboladdad motor tvångsmatas med luft av en turbin som i sin tur drivs av avgasflödet. Alla dieselmotorer har turbo och allt fler bensinmotorer också. Alla snabba Volvo (m fl) sedan 1980-talet har haft turbo och idag går det väl knappt att köpa en Volvo utan. Att öka laddtrycket (turbotrycket) är ett enkelt sätt att öka effekten.

När nån skriver ut sånt i annonsen så luktar det trimmad tonårsbil i mina ögon. Det är inget jag skulle köpa, och det ska nog inte du heller om du inte vet vad du ger dig in på. Men vem vet, det kan vara seriöst gjort också. Det finns många bilar där det är gott om marginal kvar för att öka utan att göra övriga modifikationer.

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]