Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hör kanske inte riktigt till ämnet, men jag tycker att straffskalorna i Sverige i de flesta fall är rimliga, där det saknas något är i det preventiva arbetet.. samt att man ibland inte utreder vissa brott och då inte får användning av de straffskalor som finns.

Det är för övrigt inte många tjuvar som blir hederligare i fängelset..
Har du något förslag på åtgärd för att de skall låta annans egendom vara i fred. Fängelse hjälper inte, det kan vara stämma, men det är det vi i Sverige tar till. Men i första vändan försöker man väl prata till rätta? Vad göra?
Det är svårt det där.. Men forskning säger att ju större klyftor man har i ett land desto fler småstölder anmäls. Preventivt tror jag ett starkt socialt skyddsnät är a och o. Sen självklart en vettig skola där barns behov kan tas omhand och där de som har mer problem får mer hjälp. Typ som det var när jag gick i låg och mellan på sent 80-tal.. Då fanns det t.ex hjälplärare på skolan som hoppade in och hjälpte de som inte var lika snabba. Och vår klass var på 14-15 personer. Lärarna hade tid att hjälpa och se behov.

När det gäller straff för utförda brott kanske man ska försöka mer på vård eller annan form av "isolering" från samhället ett tag där man t.ex inte mixar ihop förstagångsdömda med yrkeskriminella.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]