Gourmand skrev:Att sen blanda in åbäkiga nordiska husvagnar, som har växt i såväl vikt, längd och bredd de senaste 10-15 åren är en diskussion för sig.
Jag drar en lagom stor tysk vagn. Den väger ändå 1600 kg. Men visst har vagnarna blivit större. Det har ju bilarna också, utom då en del sådana här snålbilar, så bilarna klarar bra av att dra dem, och det lite större vagnarna är förstås bättre att bo i. Min vagn är ändå inte alls extrem, en 560 bara.
Men det finns ju bilar till alla sorters folk, och folk till allt, som man brukar säga. När jag köpte bil senast prioriterade jag först och främst att den skulle vara en bra dragbil. Inte för att jag kör omkring med husvagnen jämt och ständigt (fast i snitt har jag släpfordon kopplat minst en gång i veckan), utan för att en bil som fungerar bra som dragbil också fungerar bra som vardagsbil. Jag ville dessutom ha en kombimodell, eftersom tidigare sedanägande ledde till en kombi
också, så nu fick det bli en kombi
istället, så jag kunde minska lite på fordonsflottan. Därför biter argument som att en snålbil har lägre skatt och så vidare inte på mig. Jag har som sagt försökt, men när man då istället måste ha två bilar så blir inte skatter och försäkringar ett skvatt billigare.
Bilutvecklingen har ändå gjort att förbrukningen inte är högre än vad den var innan, trots att bilen är högre, 400 kg tyngre, har lika stark motor men automatlåda och fyrhjulsdrift. Dessutom har jag inte behövt hjälp av hjullastare eller traktor än.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.