Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har nyligen köpt mig en v70xc 99års modell för en billig peng.
Jag visste om att det är vajsing med med endel saker på bilen men tänkte jag kan åtgärda detta.

Fel nr 1 : Under färd kan ABS lampan börja lysa och straxt efter detta dör färddator samt hastighetsmätaren, har detta att göra med att vänster bak bromsok nyper lätt mot skivan en stund? märks under körning att den nyper ibland då det durrar i hela bilen.

Fel nr 2: Tomgången är kass. den den vandrar mellan 700-1000 varv, sen när jag trycker ned gasen går inte varvtalet högre än 4000varv. samt att det inte finns något klös i den vid färd..
det är ändå en bil på 193 hästar så tycker ju att den ska gå därefter men den är slöare än min subaru på 125häst.

Vad ska jag tänka på och hur ska jag gå till väga? jag har läst på forum osv om att tomgång osv kan ha att göra med luftmassemätare eller främre lambda?

Tack på förhand / Ny med volvo
Tomgången är spärrad så går ej varva över 4000 = helt normalt.
Att den vandrar kan bero på spjällhuset.
När min lmm var defekt var bilen otroligt slö.
Att bromsen nyper bak låter mera som oket kärvar och kolvarna inte går tillbaka.
Abs relaterade felet kan vara abs enheten som strular.
Nexus skrev:Tomgången är spärrad så går ej varva över 4000 = helt normalt.
Att den vandrar kan bero på spjällhuset.
När min lmm var defekt var bilen otroligt slö.
Att bromsen nyper bak låter mera som oket kärvar och kolvarna inte går tillbaka.
Abs relaterade felet kan vara abs enheten som strular.
Tackar för snabbt svar:) jag ska åka till en kompis som felsöker den i datorn i morgon så jag får se vad för felkoder som kan komma upp! ska plocka ur spjällhuset och kolla samt se om jag kanske behöver byta LMM :) super!
Nexus skrev:Kan hjälpa bara rengöra spjällhuset. Lycka till plocka bort det (lagom trångt) :wink:
haha klart det ska vara trångt XD aja men det är bara att bita i det sura äpplet:) men sen tänkte jag på en sak! hur menade du med tt den är sperrad på 4000varv? är detta bara när bilen står stilla som nån säkerhetsgrej eller för att det är något som felkodar?
Nexus skrev:Jo det är någon idiotiskt säkerhets grej Volvo gjort. Tråkigt då man inte kan stå tokvarva och lyssna på motorsången :mrgreen:
Aha okey :) ja men det får jag väll leva med då, men då slipper jag oroa mig över att det är något annat som spökar..
Lucif3r skrev:Jag tycker dessa motorer ryter bäst runt 2.5-3k rpm på tomgång :)

Att hastighetsmätaren dör betyder att du har fel på en eller båda givarna och/eller kransarna fram. Det kan även vara styrboxen. Omöjligt att sitta här och svara på. Felsökning som gäller.
Ahh jag har haft misstankar om detta med kransarna eller givare.. jag ska lyfta bilen idag när jag slutat jobbet och se och kika på kransarna om dem inte sitter för bökigt till
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]