Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
I så fall är hans Powershift trasig
av mattish
Lövet skrev:I så fall är hans Powershift trasig
Eller så är ett kommande oljebyte och en mjukvaruprogrammering som behövs. Det får vi väl se när han servat den..
av Johnny123
Lövet skrev:I 90 km/h med varm låda borde convertern vara helt låst.

Hur långt hade du kört innan klippet?
Problem med convertern ger inga felkoder? Fanns inga felkoder enligt verkstan.
Johnny123 skrev:Har just varit på årsservice, Volvosevice 2.0. Där borde dom alltid uppdatera all mjukvara.
Det borde de göra, men det gör de inte. Bara vissa utvalda delar, och det är inte säkert att de valt ut något som har med automatlådan att göra den här gången.
Åk dit och säg att bilen blivit konstig efter servicen. Du har ju servicegaranti. Med lite tur får du i alla fall någon mjukvaruuppgradering, som kanske är relevant, utan extra kostnad.

Det är knappast momentomvandlaren som du har problem med. Den fungerar ju som den ska, alltså växlar ner lite (på hydraulisk väg) när gaspådraget ökar. Det är snarare låsningen av momentomvandlaren som inte fungerar, eller åtminstone inte dras åt hela tiden. Men om du manuellt lägger i högsta växeln och kör på samma sätt så kan du ju se om varvtalet ligger still då. I så fall är det inte något fel på låsningen heller, utan då är det något i den information som lådans styrdator har att räkna med som inte stämmer med verkligheten. Lådan ska ju göra så här om den tror att oljan är kall, eller om den tror att motorn går så sakta att den börjar vibrerar osnyggt.
av Johnny123
apersson850 skrev:
Johnny123 skrev:Har just varit på årsservice, Volvosevice 2.0. Där borde dom alltid uppdatera all mjukvara.
Det borde de göra, men det gör de inte. Bara vissa utvalda delar, och det är inte säkert att de valt ut något som har med automatlådan att göra den här gången.
Åk dit och säg att bilen blivit konstig efter servicen. Du har ju servicegaranti. Med lite tur får du i alla fall någon mjukvaruuppgradering, som kanske är relevant, utan extra kostnad.

Det är knappast momentomvandlaren som du har problem med. Den fungerar ju som den ska, alltså växlar ner lite (på hydraulisk väg) när gaspådraget ökar. Det är snarare låsningen av momentomvandlaren som inte fungerar, eller åtminstone inte dras åt hela tiden. Men om du manuellt lägger i högsta växeln och kör på samma sätt så kan du ju se om varvtalet ligger still då. I så fall är det inte något fel på låsningen heller, utan då är det något i den information som lådans styrdator har att räkna med som inte stämmer med verkligheten. Lådan ska ju göra så här om den tror att oljan är kall, eller om den tror att motorn går så sakta att den börjar vibrerar osnyggt.
Kollade med verkstaden om vad som hade blivit gjort, all programvara som det fanns uppdateringar till hade blivit uppdaterat, även TCM. Växellådan betedde sej likadant före jag for till verkstaden, det var egentligen orsaken till mitt verkstadsbesök men årsservicen gjordes samtidigt då det var tid för den med.

Eftersom låsningen fungerar då jag kör manuellt och växellådans program är uppdaterat (utan att det hjälpte något) så borde det väl rimligen vara nån givare som ger felaktig info till styrdatorn? Men eftersom det inte finns några felkoder så påstår Volvo att det inte är något fel på den :(
Uppdatering: Senaste info som Volvo har sänt till verkstaden nu, var att byta växellåda! Det tycker både verkstaden och jag är lite väl drastiskt...
De renoverar knappast några automatlådor på vanliga verkstäder. Är det momentomvandlarlåsningen (lockup) som havererat finns det nog ingen annan rimlig åtgärd.
Men det vore ju rimligt att ta reda på att det inte är någon styrning som är orsaken först.
Eftersom det går felfritt att växla manuellt med lockup måste det ju vara något elektroniskt. Men man måste ju hitta en erfaren servicetekniker som kan felsöka det, och med tanke på märkesverkstädernas medelålder på mekarna är det kanske inte så lätt.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]