NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart, men jag förutsatte att han menade utan tillskottsvärme. :D
av 854GLTTurbo
Enligt transportstyrelsen så är bilen svensksåld.
Bilen klarar att hålla temperaturen om det är 7-8 grader ute oavsett om man kör i statstrafik eller motorväg, men så fort man börjar använda kupefläkten börjar temperaturen sjunka. Ungefär 20 minuter på tomgång vid stillastående så blir bilen varm. Men kör man igång kupevärmen tar det en minut så går temperaturen till botten. Misstänker att dieselvärmaren/tillsatsvärmaren inte fungerar.
Bilen ska lämnas in till verkstad nästa vecka, får se om de hittar ngt.
av getsome
Har ni den gamla kvar ? Testa isf att lägga den i en kastrull med vatten , ställ på spisen och se när den börjar öppna. Öppnar den som det ska så är det inget fel på termostaten och du har felet nån annan stans i systemet. Det är inte så att det sitter en termostat till oljekylningen här någonstans som på diesel mondeos och just denna är kajko ?
av Gourmand
samuelp skrev:1,6d kom väl inte tills Sverige förens modell 2006. Då bör detta med stor sannolikhet vara en import utan tillsatsvärmare. Utan tillsatsvärmaren kan jag tänka mig att när det börjar bli kallt vara svårt att under kortare turer få full värme.
Det är en fransk PSA-motor, men är bilen svensksåld så är den standardmonterad med en dieseldriven tillstasvärmare från Webasto. Även Peugeot och Citroens svensksålda dieselbilar är standardmonterade med en sådan tillsatsvärmare. Främsta anledningen till att man monterar en bränsledriven tillsatsvärmare på bilar som säljs i Norden, är att den hjälper motorn att upprättahålla rätt arbetstemperatur under vinterkörning. Ofta är tillsatsvärmaren kompletterad med en parkeringsvärmarfunktion, men det är i sammanhanget en bisak. Jag tycker du ska låta undersöka hela systemet - det osar luftfickor lång väg. Och detta har inget med tillsatsvärmaren att göra.
av ssiimoon
Prova att fylla på lite kylarvätska, syrran hade problem med att det inte blev någon värme i hennes V50. Nivån låg på MIN, vi kunde fylla på ca 2liter vatten. Sen blev det varmt å skönt i bilen. Bara ett tips
av timebandit
ssiimoon skrev:Prova att fylla på lite kylarvätska, syrran hade problem med att det inte blev någon värme i hennes V50. Nivån låg på MIN, vi kunde fylla på ca 2liter vatten. Sen blev det varmt å skönt i bilen. Bara ett tips
Skrivfel?
Saknades det hela 2 liter så borde motorn ha överhettats? Mellan MIN och MAX borde det inte vara mer än kanske 3-4 dl som max. Hela systemet rymmer ca 8.5l om jag inte minns fel.

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]