Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towncar1977
Jag köpte en Volvo S80 2007 2.5T för några veckor sedan. Jag har nu upptäckt några fel på bilen: Den går ojämnt vid kallstart, bakluckelåset har gått sönder och igår låg det en pöl med glykol på mattan passagerarsidan.

Jag ringde säljaren idag och han erbjöd sig att jag kunde komma in med bilen så skulle han bjuda på arbetet med att åtgärda felen. Inte reservdelar, dock skulle jag få hans rabatter på ev delar. Jag är inte så sugen på det då det är strax över 40 mil t/r. Han gav mig en månads trafiksäkerhetsgaranti på bilen alltså fel som har med säkerheten att göra som bromsar etc.

MIn fråga är, har han något ansvar för att stå för detta? Det har han inte enl honom själv iomed att felen inte har med säkerhet att göra.

Första gången jag köpt bil av handlare i livet (min 17e bil) och så¨blir det så här. Tråkigt :(
av Lövet
Du kan ALLTID reklamera inom 6 månader enligt konsumentköplagen. Han kan stoppa upp sin trafiksäkerhetsgaranti där varken sol eller måne lyser (avskyr handlare som håller på med sånt här). Lagstiftningen är tvingande, han kan inte ersätta den med en sämre garanti.

Enda begränsningen är att du kan inte reklamera normalt slitage eller sådant som stod i varudeklarationen.

Inget av felen du nämner ovan tycker jag är normalt vid den ålden.
Användarvisningsbild
av SvenB
towncar1977 skrev: Jag ringde säljaren idag och han erbjöd sig att jag kunde komma in med bilen så skulle han bjuda på arbetet med att åtgärda felen. Inte reservdelar, dock skulle jag få hans rabatter på ev delar. Jag är inte så sugen på det då det är strax över 40 mil t/r.
Jag tycker ni tar i, förhoppningsvis i onödan. Säljaren har ju inte sagt nej, ännu. Det är ju TS som tvekar att åka till handlaren med bilen. Jag vet inte riktigt hur TS har tänkt sig att det skulle lösa sig om inte säljaren, eller hans verkstad, får titta på bilen. :|
Användarvisningsbild
av Robbi
Håller med SvenB. Åk och få det åtgärdat och ta den ekonomiska diskussionen när du vet vad det handlar om och håll hårt i konsumentköpslagen.
av mattish
Du kan ju kika efter min aktuella tråd i ämnet för att se hur det gick för min del. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=112287

Vill han inte betala en annan verkstad att titta på felen så kan du begära skadestånd för förlorad arbetsinkomst, milersättning och övriga kostnader.

Istället för att deppa över att du köpt hos handlare så ska du vara glad! Du har ett mkt starkare skydd än om du skulle köpa privat.

Sen vet jag inte, men bakluckelåset kanske kan räknas som ett fel som anses vara normalt för en bil som är 8 år gammal. Dock ska du försöka hävda motsatsen, men försök få det fixat också.
Svajjighet vid tomgång kan vara att bilen behöver en rengörning av något och glykolläckaget kanske är en trasig skarv på slangarna till värmepaketet.

Var det en märkeshandlare eller en diversehandlare som inte hade varudeklarerat bilen?

En sak är säkert att bli inte ovän med säljaren bara, utan håll en sansad diskussion så löser det sig nog. Handlaren vet att han bör följa konsumentköplaget, men han kan sätta sig på tväret.
Gör inget innan ni är överens som några föreslår ovan!
av mattish
Vad som kan betraktas som fel på bilen styrs av konsumentköplagen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse.

Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.

Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel. Läs mer om det här nedanför. Det är köparen som måste bevisa att det över huvud taget finns ett fel på bilen.

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös, felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet eller om felet är oförenligt med varans eller felets art. Det senare gäller till exempel om det är uppenbart att du inte skulle kunna ha kört iväg med bilen om felet funnits vid leveranstillfället eller där hållbarhetstiden för vissa slitagedelar gått ut.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna göra sannolikt att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:

Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.

När bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.

Befintligt skick

Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, ålder och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.
Användarvisningsbild
av SvenB
mattish skrev: Vill han inte betala en annan verkstad att titta på felen så kan du begära skadestånd för förlorad arbetsinkomst, milersättning och övriga kostnader.
Stämmer verkligen det där? Är man som köpare inte tvungen att tillhandahålla bilen till säljaren, eller den han anvisar, i reklamationsärenden?

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]