Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
Är beredd att hålla med Lövet till 100% D2 är undermotoriserad. Med det menar jag inte att den är svag men den drar mycket i förhållande till sin motorstorlek. Med andra ord för liten för sitt eget bästa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perra83 skrev:Men den köper man inte. 225hk hade ja som minst i 850 :wink:

Håller med. En så stor bil som volvo-kombis behöver lite under huven :wink:
Tyvärr är det rätt många som köpt den där förb... 10v 120hk motorn i tron om att bilen ska orka likamycket som dom riktiga motorerna, men samtidigt magiskt dra betydligt mindre bensin... I praktiken stämmer inget av dom... 2.0an drar snarare mer då man måste pressa dom på ett helt annat sätt för att komma hem innan helgen, medans en T5a t ex behöver man bara nysa på gaspedalen så har man kört om den där karavanen av stoppklossar på vägen, utan att bränslemätaren har hoppat ur bilen i panik. :lol:

Man vet att motorn är skräp när en B230F(116hk) 7/945 som har liknande tjänstevikt - men 2 ventiler och 1 cylinder mindre - är betydligt piggare och ofta snålare än den där 120hk'n... Och som bonus driver i rätt ände :mrgreen:
av *pettson*
SvenB skrev:
*pettson* skrev:En undermotoriserad bil är en bil som inte kan leva upp till det som utlovas.
Står du där med en V70 som har en angiven maxlast och är maxlastad, som inte orkar upp i normal motorvägshastighet (120) utan att få kämpa som om du förflyttar berg, då är den undermotoriserad.
Kan den inte lastas med sin maxvikt och gå att framföra normalt, så uppfyller den helt enkelt inte kraven för en normal kombi.
Likaså med dragvikt. Står det att den ska klara 1600kg så ska den klara 1600 kilo och gå att framföra normalt, allt annat är undermotoriserat.
Det gör ju automatiskt att fel motor eller fel låda, eller för den delen en kombination av dom bägge hamnar i kategorin undermotoriserat.
Med detta resonemang är inte exempelvis V50 1,8F eller D2 undermotoriserade. :)
Fungerar dom på det sätt jag beskrev så är dom fullt normala. Jag har ingen erfarenhet av dom.
Användarvisningsbild
av Nexus
Pappas förra bil. Suzuki swift 4x4. Den hade problem orka sig fram i halv djup snö. På tok för klen motor för 4 hjulsdrift.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det beror ju helt på krav, förväntningar och användningsområde.

Ett exempel. Svågern har en V70N 170hk. Den fungerar helt ok att frakta ungar till dagis/skola, åka och handla etc. Men när jag en gång var tvungen att låna den för att dra ett 1600kg släp med den, som den är godkänd med, så gick den ta mig fan knappt framåt. Det tog en evighet att få upp den i hastighet på 80-vägen hemma. För DET ändamålet var den klart undermotoriserad, den kunde ju inte följa trafikrytmen, trots att inga vikter överskreds.

När en bil känns "tung", så är den undermotoriserad för mig. Naturligtvis en subjektiv bedömning.
Användarvisningsbild
av Nexus
Drog
min 1400 boggi vagn med en Mazda 626 -88 90 hk. Bilen är typad för 1860 med be kort. Den hade ju kämpig med en normal stor vagn. 5 e växeln kunde man lämnat kvar hemma. . . .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nexus skrev:Drog
min 1400 boggi vagn med en Mazda 626 -88 90 hk. Bilen är typad för 1860 med be kort. Den hade ju kämpig med en normal stor vagn. 5 e växeln kunde man lämnat kvar hemma. . . .
Jag drog 2000 kg med samma mazda-modell på den tiden det begav sig och man kom ju fram dit man skulle då också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MartinS skrev:Ett exempel. Svågern har en V70N 170hk. Den fungerar helt ok att frakta ungar till dagis/skola, åka och handla etc. Men när jag en gång var tvungen att låna den för att dra ett 1600kg släp med den, som den är godkänd med, så gick den ta mig fan knappt framåt. Det tog en evighet att få upp den i hastighet på 80-vägen hemma. För DET ändamålet var den klart undermotoriserad, den kunde ju inte följa trafikrytmen, trots att inga vikter överskreds.

Hm, det här tycker jag låter märkligt.. Är du säker på att det var 170hk modellen?
1600kg släp drog jag X antal gånger efter 945an utan minsta problem, och det var en B230FB(130hk). Enda gången den gnällde var när jag drog ~2.5ton + bortåt 1ton i bilen när jag flyttade :P :P :P Ingen lång sträcka, men då gick det inte fort iaf :P
Användarvisningsbild
av MartinS
Mycket säker på att det var en 170hk ja... Men som sagt, allt detta är ju subjektiva bedömningar, för mig var det bokstavligen som att bilskrället stod still, att det kunde va så långsamt hade jag inte ens kunnat föreställa mig. Jag brukar för visso dra med 315hk/480nm, att då helt plötsligt behöva stånka fram med 170hk/230nm, då blir det tungt. Men för vardaglig körning funkar ju den här 170 hästaren helt ok, men när man hänger på lite extra vikt bakom blir det väldigt tydligt hur slö den var.
Användarvisningsbild
av SvenB
För mig gör det inte så mycket att bilen inte accelererar lika bra med släp bakom. Jag är nämligen rädd om det som ligger i släpet.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]