Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnny123
Kolla videon

Vid minsta belastning så börjar lådan växla ner, inte en hel växel utan bara några hundra varv på varvmätaren. I videon vid ca 25 sekunder så planar vägen ut och växlarna slutar hoppa.
Var till verkstaden som kollade felkoder, inga såna, Dom var i kontakt med fabriken som meddelade att inga felkoder visas så jag behöver inte bry mej om det. Men det känns ju i bilen att det knycker, men väldigt mjukt.
Nån som har nån ide? Oljan byt vid 202 tkm
av Rasken
Jag antar att bilen är ganska nystartad och detta endast inträffar när det är kallt ute?

Det är automatlådan som låter bli att låsa sig och slirar mycket för att värma upp växellådsoljan snabbare. När denna kommer upp i temperatur så kommer lådan att bete sig som vanligt igen, dvs låsa växlarna tidigare och inte slira lika mycket.
Inget att oroa sig över, det är fullt normalt :)

edit:
Håller du jämn gas i videon? Isf kan du glömma det jag skrev...
av Johnny123
Rasken skrev:Jag antar att bilen är ganska nystartad och detta endast inträffar när det är kallt ute?

Det är automatlådan som låter bli att låsa sig och slirar mycket för att värma upp växellådsoljan snabbare. När denna kommer upp i temperatur så kommer lådan att bete sig som vanligt igen, dvs låsa växlarna tidigare och inte slira lika mycket.
Inget att oroa sig över, det är fullt normalt :)

Håller du jämn gas i videon? Isf kan du glömma det jag skrev...

Jag kör med farthållare 90 km/h. Om jag kör med "manuell" gas i jämn fart så sker samma sak.
Detta uppträder även om jag kört en timme och bilen är genomvarm. Lägger jag i manuellt läge så slutar lådan hoppa fram och tillbaka.
När man växlar manuellt låser lådan betydligt ihärdigare än vad den gör i läge Drive. Det som syns på videon är mycket riktigt som det ser ut när man kör med "lockup" olåst, så lådan drivs genom momentomvandlaren. Att varvtalet gungar lite när du kör på farthållaren beror på att den håller på och micklar med gasen lite hela tiden, för att reglera hastigheten.
Men det är inte normalt att detta sker när man kör med en genomvarm låda. I den temperatur som visas på termometern är det normalt beteende i 2-3 km, ev. lite länge om motorvärmare inte använts.
av Lövet
I 90 km/h med varm låda borde convertern vara helt låst.

Hur långt hade du kört innan klippet?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]