Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Den visar 3-4 C för hög yttertemp.

Någon som vet var givaren sitter. Det verkar finnas olika bud på antingen i fronten eller i vänster backspegel som på V70N.

Känner någon till något annat typfel på denna så berätta gärna för mig.

Mvh
SvDa
Vet bara att den sitter i fronten.
Det är ju inte fråga om någon högre noggrannhet i dessa komponenter. 3-4 graders felvisning ligger, i mitt tycke, inom den sk. "felmarginalen".
Min egen visade sommartemperatur fast almanackan visade november. Hjälpte med att bara dra loss givaren (som du beskriver) och duscha lite krypspray i kontaktstycket.
:)
Jag tycker inte denna skall vara sämre än de termometrar man köper Klasse för en hundring. Givaren verkar dock kosta bortåt 300 - 400 kr så man drar sig. Mätte upp NTC-resistorn dvs den tempmätande komponenten och tror att det går att köpa en ny med rätt karaktäristik för 20 kr på Elfa. Knepig att byta dock. Resistansen bör vara ca 1,1 kOhm vid 20 C-
Min visar 1 grad fel. Har alltid gjort. Bytte för några år sedan till en ny sensor. Det hjälpte inte. Den visar fortfarande 1 grad fel. Felet i min sitter alltså inte i sensorn utan i efterföljande elektronik. Var den nu finns? Jag lägger inte mer energi på den.
V40 1,8 -00
OK. tilläggas kan att den utbytessensor jag har ersatte den trasiga sensorn med (ett NTC motstånd) också konstant visar 3-4 grader för mycket, men man vänjer sig. Det märks mest runt noll (riktiga) grader, då den alltid visar runt +3 i bilen.

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]