Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
Hej!

Någon som åkt på att byta någon/några av bussningarna bak på eran V70 (2,4T-03)? Bilen har rullat ca. 29500 mil

Jag har ett missljud som uppkommer vid ojämnheter i vägen och som låter som det kommer bakifrån. Jag bytte stabiliseringsstagen bak härom dagen (var helt slut) och har nyligen bytt stötdämpare både bak & fram. Efter byte av stabiliseringsstagen bak blev det bättre, med avseende på oljud vid gupp, men inte helt bra.

Jag missade att kolla stabiliseringsstagen fram när jag bytte dämpare men tanken har slagit mig att ljudet kan transporteras i karossen och få det att låta som om det är bak. Bytte länkarmarna fram för ca. 3500 mil sedan (till original) så de borde vara ok.

När jag kände med ett litet spett (ca. 45cm långt) på gummiupphängningarna bak härom dagen rör de sig en aning (detaljen som är gummiupphängd). Frågan är om det borde vara stummt (så länge man inte använder ett riktigt långt spett och bänder med)?

Någon som har erfarenhet? Vad brukar ge sig efter >29 000 mil (förutom de delar jag bytt)?

Mvh!
// Niklas
av mollan
Missljud låter lite flummigt,jag har haft liknande problem men mitt "missljud" innebar att det typ knackade vid ojämnheter i vägbanan och det var så enkelt som två trasiga avgasrörs upphängningar som orsakade oljudet.
av Avarage
Ja, som alltid är det i text nästan omöjligt att beskriva/förklara ljud men jag skall försöka.

Ljudet osm uppstår kommer enbart vid lite snabbare kompressioner av dämparna dvs. korta snabba ojämnheter i vägen.

För att trigga det behövs med andra ord lite fart alt. lite högre ojämnheter. Att köra på ett brunnslock i 40 km/h så hörs det. Hålle rjag 50km/h hörs det ännu tydligare. Medan om jag kör 160 km/h på en jämn väg även i kurva hörs inte ett skvatt.

Det är inte rent metalliskt ljud (metall mot metall låter ju väldigt högt/tydligt och är också lätt att känna igen. Det klonkar (hmm nu är vi här igen :-)) mer som om det fnns gummi mellan metalldelarna som inte riktigt orkar stå emot.

Jag skall kolla upphängningen av ljuddämpare (tack för tipset) även om jag inte känner igen ljudet. Har varit med om det tidigare och då lät det mycket hårdare ung. som metall mot metall och extra mycket vid upprepade ojämnheter på kort sträcka nästan oberoende hastighet och vesäntligt högre ju fortare man körde över ojämnheterna. Nu har jag i stället samma missljudsvolym oberoende hastighet.

Vet inte om ni blev mycket klokare på den här beskrivningen men det var i alla fall ett försök.

Finns här någon som behövt byta bussningarna bak över huvud taget? Hur långt hade i så fall eran bil gått?

Mvh!
// Niklas
Det är ovanligt med dåliga bussningar i bakvagnen på P2'orna, det är framvagnen som är dess akilleshäl.

gnäll o missljud är troligen från fjäderben eller fjäderbenslagringen
Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]