Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ju mycket folks beteende som avgör också...
Går en del från biltema sönder så reagerar folk "Jävla skitbiltema, billigt jävla skräp".
Skulle samma del i en blå kartong gå sönder är reaktionen mer "jaja, ingen är perfekt, kan ju blivit något fel i produktionen".

Med andra ord har folk mer förstående om en del i en blå kartong går sönder, än om exakt samma del, från samma fabrik osv, från biltema skulle gå sönder.
Jag får räkna mig själv som märkesfantast. Men i ärlighetens namn tycker jag att kvalitèten på innehållet även i de blå kartongerna
har blivit sämre med tiden. Men det känns ändå bättre att byta ut en Volvo originaldel mot en annan, i stället för att bit för bit byta
ut mot exempelvis Biltema. Det är liksom bara en känsla. :)
SvenB skrev:
Perc skrev:Jag har också upplevt att folk här på jagrullar har mycket hög lojalitet till märkesverkstan.
Kan kanske betyda på att de är märkestrogna. :D
Hur ska då vi göra? Volvo lagerhåller inte mycket som är "specifikt" för "min bil" Vet inte hur många gånger jag varit där för (visserligen) småsaker, men ändå. Reservdelar (ventiler, packningar) till OD-lådan, utgått. Knoppen (låset) till handskfacket mellan stolarna, utgått. Listen mot bakrutan (svart GLT), utgått. Det är vad jag kommer på just nu. Listen har jag inte hittat på skroten, 745 GLT (-88B) är inte vanliga där :lol: dom rullar väl länge, kanske. Nu håller jag "span" på bakdörr och framskärm i "min" färg. Den är tydligen inte heller vanlig (mörkgrå metallic)

Mvh
Lennart
Har du hittat dessa delar hos Biltema, så är det bara att gratulera. Hur länge är en märkesrepresentant skyldig att hålla komplett reservdelslager egentligen?
av *pettson*
Först.. biltillverkaren har rätt att slänga alla reservdelar till bilen efter 10år. Toyota gör så med alla hyllvärmare. Grattis om ni hittar något oanvänt som är ovanligt att det går sönder och är äldre än 10år. Då vet man med säkerhet att det INTE legat på lager hos Toyota eller en av deras handlare. Har själv packat 5 pall med oanvända delar hos en lokal toyota handlare för att sen åka ut på en parkering och krossa det med en traktor, för att sen slänga det på tippen. Allt efter skriftliga order från toyota centralt. Nu är det ioförsej nåt 10tal år sedan men kan inte tänka mej att dom ändrat den policyn.

Sen är frågan, original: det låter fint, men var din bil utrustad med detta från fabrik?
För att förtydliga: Min gamla 850 hade enklostift från fabrik. Ett specifikt stift som inte såldes över disk, nej nu såldes treklo som orginalet. Visst är det bra med utveckling, men det blev inte samma bil som den en gång var efter inköpet. Varenda utvecklad del som passar till 70 serien hamnade på 850 serien, för det var original. Min bil levererades med aluminiumlänkarmar med lösa spindelleder, dom gav man upp och hävdade att alla skulle köra på stållänkarmar, vilket min bil aldrig levererats med. SKF hjullager blev plötsligt endast FAG lager, det fanns inget annat. Men FAG var original, fast.. den levererades inte med sådana.
Ska jag ändå göra avsteg så spelar det inte mej någon roll vem som säljer delarna som gör avsteg, sålänge kvaliten är som det är tänkt.
Alla delar som är unika för en volvo, säljs bara just på volvo.

Naturligtvis får var och en tänka och känna som dom vill.
SvenB skrev:Har du hittat dessa delar hos Biltema, så är det bara att gratulera. Hur länge är en märkesrepresentant skyldig att hålla komplett reservdelslager egentligen?
Nä, sådana grejer har inte Biltema. Därför går jag till Volvo ibland, det är några år sedan jag var där nu. Är det någon som ska ha det så är det väl Volvo. Problemet är att dom gör bilar som håller för länge. :lol: Saab eller Opel ägare har inga sådana problem ?:-/

Mvh
Lennart
Ett 55- och ett 60-centimetersblad inköpta idag på Biltema. Jag snålade och köpte 99-kronorsmodellen. Det skall ju vara billigt, det är ju liksom grejen med Biltema. Skall montera dem i helgen. Är jag ändå öppnade plånboken på vid gavel så kunde jag inte motstå att köpa ett sexpack talgbollar också. Funderar på att hänga ett par i backspegeln :D
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:Hur länge är en märkesrepresentant skyldig att hålla komplett reservdelslager egentligen?
Om jag fick bestämma så skulle dom vara skyldiga att erhålla reservdelar tills bilen blev klassad som veteranare iaf. :)
Men det är väl 10år som pettson säger.

Volvo brukar ju dock ha reservdelar till betydligt äldre bilar. Det är ju inte så många år sedan dom började avvekla delar till 900-serien, som då var en nästan 20år gammal modell. Min 945a var 18år när jag sålde den -10, och då fanns typ allt att få tag på hos volvo. Var väl strax därefter dom slutade om minnet inte sviker totalt.
Min V70 blir ju 15år snart, och den är det ju inga problem att få reservdelar till. Finns säkert några smådetaljer som typ ingen någonsin behövt köpa som dom inte erhåller längre men... För att hålla bilen rullandes och laglig så har dom typ allt.

Sen har vi ju det där som pettson nämnde också... "orginal" reservdelar som inte stämmer för 5öre med vad bilen levererades med...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]