Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att byta från D2 till D5 på i övrigt väldigt lika bilar är ekonomiskt vansinne.

Därmed för du lägga hela kostnaden på "nöjeskontot". Jag skulle utan tvivel valt att göra det. (Om jag köpt en D2, vilket inte lär inträffa.) Om du tycker det är värt pengarna kan ingen annan än du själv svara på.

Idag har en ny D5 drygt 55000 högre listpris än en D2. Så lägger du 40000 mellan så låter det relativt skäligt.

(Observera att jag inte tycker att det är något fel alls på D2. Jag tycker dock inte om att köra den, och har valt en Volvo med större motor istället.)
Tack för svaren. Intressant att veta vad andra tycker, men jag bytte och la 40000 emellan för jag tyckte det var värt det. Innan bilbytet så tittade jag vad d2an tatt på blandad körning enligt färddatorn, och det var 0,62 l milen på 10 mil, efter bytet och ca 25 körda mil hade d5an tatt 0,63 l på 10 mil. Och det var ju inte så stor skillnad på en bil som har 100 hk mer än d2an plus att den här d5an har mycket mer utrustning, som t,ex elinfällbara backspeglar, bättre stereo, navigator, fjärrstyrd bagagelucka, parkeringssensorer både fram och bak m,m. Och på hemvägen på motorvägen så upptäckte jag ännu fler fördelar, när vi närmade oss en framförvarande bil sänkte sig farten automatiskt och anpassade farten efter farten på den framförvarande bilen. Lite senare närmade vi oss en bilkö med stillastående bilar, när vi närmade oss bilkön stannade d5an automatiskt ca 2 meter från den framförvarande bilen, när sedan bilkön började röra sig efter en stund så var det bara att trycka till på gaspedalen så startade den igen. Sen en annan sak som är bra med den här d5an som jag inte vet om d2an har är att man kan lägga in en app på mobiltelefonen och via den bl,a ställa in stopptiden för parkeringsvärmaren. Javisst är d5an dyrare att äga än d2an, men slår man ut den merkostnaden på 10 år så blir det nog inte så många tusen mer per år om man jämför prisskillnaden på de här 2 bilarna.
Idag har en ny D5 drygt 55000 högre listpris än en D2. Så lägger du 40000 mellan så låter det relativt skäligt.
Grattis till en kul bil! Och med tanke på ovanstående kommentar så gjorde du ju en bättre (!) affär än att ha köpt D5:an direkt!
och ca 25 körda mil hade d5an tatt 0,63 l
Min V50 är kanske en något mindre bil, men med kombinationen D5 och manuell låda, har jag kört 4000 mil sedan köpet på 0,625l/milen.
D5 är en av de bästa dieslarna att köra manuell. Brett register.
Kan bara instämma :D sedan har ju V70 en trevligare automatlåda, men välj aldrig D5+automat i V50, då kan man lika gärna åka D2... vet inte vad de fick försaka för att få plats med automatlåda i V50:n, men den lådan förstör det goa vridet och accelerationen totalt...
Bosse112233 skrev:Tack för svaren. Intressant att veta vad andra tycker, men jag bytte och la 40000 emellan för jag tyckte det var värt det. Innan bilbytet så tittade jag vad d2an tatt på blandad körning enligt färddatorn, och det var 0,62 l milen på 10 mil, efter bytet och ca 25 körda mil hade d5an tatt 0,63 l på 10 mil. Och det var ju inte så stor skillnad på en bil som har 100 hk mer än d2an plus att den här d5an har mycket mer utrustning, som t,ex elinfällbara backspeglar, bättre stereo, navigator, fjärrstyrd bagagelucka, parkeringssensorer både fram och bak m,m. Och på hemvägen på motorvägen så upptäckte jag ännu fler fördelar, när vi närmade oss en framförvarande bil sänkte sig farten automatiskt och anpassade farten efter farten på den framförvarande bilen. Lite senare närmade vi oss en bilkö med stillastående bilar, när vi närmade oss bilkön stannade d5an automatiskt ca 2 meter från den framförvarande bilen, när sedan bilkön började röra sig efter en stund så var det bara att trycka till på gaspedalen så startade den igen. Sen en annan sak som är bra med den här d5an som jag inte vet om d2an har är att man kan lägga in en app på mobiltelefonen och via den bl,a ställa in stopptiden för parkeringsvärmaren. Javisst är d5an dyrare att äga än d2an, men slår man ut den merkostnaden på 10 år så blir det nog inte så många tusen mer per år om man jämför prisskillnaden på de här 2 bilarna.
Det framgick inte utav första inlägget du gjorde att där var utrustningsskillnad...
Det viktigaste är ju att du är nöjd med affären och ska du köra i 10 år med samma bil så kan jag väl hålla med om att de 40000:- du la kanske är värt det. Annat hade det ju varit om du kanske ändå byter bil nästa år...
Utgiften är 40.000kr men kostnaden är det inte. Bilen har ett högre värde även när den säljs.
Vissa uttalanden ovan skulle inte klara mellanstadiematten ens.
Båda dessa bilar var, om jag förstått det hela rätt, av 2012 års modell. Det betyder att de är 13 år gamla när de säljs och då finns det knappast någon mätbar skillnad mellan dessa båda bilars försäljningspris. Möjligen står D2:an något högre i pris, då låga ägarkostander som lägre förbrukning, lägre fordonskatt och billigare försäkring prioriteras för de som köper så pass gamla bilar. Ekonomiskt är din affär inte försvarbar hur du än räknar. Om du tycker det är värt det, så är det naturligtvis ok. Men, som någon påpekade, då får denna bilaffär belasta nöjeskontot.
D2:an hör inte hemma på en V70 bil. Den blir trött och allmänt tråkig att köra.
Bästa oavsett tidigare svar är ju alltid att köpa rätt bil från början och ha tänkt igenom affären ordentligt. Spontana bilköp är enbart fördelaktig för försäljaren
De senaste två reaktionerna här ovan, är rent tyckande och den vanligaste reaktionen på detta forum. För de flesta så lär D2-motorn vara en fullt tillräcklig kraftkälla till V70. Detta är inget tyckande, utan kan snarast betraktas som en analys.
V70 är i alla sina versioner en bruksbil och som sådan är V70 med D2-motorn ett bra val. Nu handlade ju inte tråden om detta, utan mer om hur trådskaparens bytesaffär kunde försvaras på rationella grunder, eller ej. Svaret på frågan torde vara glasklar för det flesta - nej.
Om man ändå gör en sådan affär, så får den belasta nöjeskontot. Det har nog de flesta gjort någon gång och inte sällan försöker man då medvetet och omedvetet motivera sin affär med konstruerade och väldigt långsökta argument.
Vuxna människor är trots allt väldigt mycket barn och det behöver inte vara fel. Men, det är bra om man är medveten om detta.
Fast för många V70 ägare går D2 bort om man har behov att dra båt/husvagn/släp. Åker man också ofta med fullpackad bil så blir D2 lite väl trött. Därför är inte ett val av D5 bara till nöjes skull. Men jag kan förstå om man är en ensam tjänstebilsförare som harvar tusentals mil på motor/landsvägar. Vill man även ha en motor med automat så fallar även här D2 bort om man inte vill åka med robotlådan.

Så att trådskaparen bytte bort sin D2a mot en D5a tycker jag inte är något konstigt val och inte går på nöjeskonton om annat behov finns.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]