Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smartin70
Tjena boys&girls!

Jag har precis införskaffat en S70 2.5 som rullat 15.000mil och efter en smärtfri resa genom Sverige efter inköp har den nu börjat krångla redan... :|

Det är dock kända problem som det redan skrivits spaltmeter om så ska inte lägga alltför mycket tid på dem här. Blev dock lite trött när jag idag upplevde ryckig gång på låga varv när motorn var kall.. men som sagt är förhoppningsvis inte så svår fix enligt vad jag läst.

Har redan en liten to-do-list:

Termostat, (vattentemp mätare går ned på 0 vid motorvägskörning och upp till normal temp i låg fart/tomgång)
lmm, fördelare, rotor, bränslefilter etc beroende på vad som orsakar den ryckiga gången. Läste också att det kan vara att tempmätaren kan orsaka detta då den ger fel värden till styrboxen som ger för mycket/lite bränsle.
Lackfix, lite rost har krupit fram vid höger bakhjul + vingen där klarlacken har gett upp.
Bägge dörrsidorna fram har släppt lite baktill.
Handbromsen ligger på lite efter man dragit ur den och släpper inte helt förrän man kör iväg.
Liten service - olja, filter osv
Ta bort klistermärken på fram och bakruta. Reklam för nedlagda bilfirmor får andra hålla på med..
Ta bort modellbeteckning baklucka
Polera/vaxa
Tvätta inredning ordentligt.

Nu till det roliga :D

Har vinterdäcken på 15" plåtfälg med oerhört sexiga navkaplsar och sommardäck på 16" orginal så när vinterdäcken är slut kommer jag att köpa nya vintersulor till orginal alu och helst fixa 17" R-fälgar att ha när det är lite varmare.
Blir förmodligen också en 60/40 sänkning i samma veva.

Kommer också att göra något åt grillen då den ser ganska förjävlig ut i orginalutförande i mina ögon. Vet ej om jag bara kommer att lacka/plastidippa "ribborna" svart eller om jag skaffar en xc grill.

En R-front står högt på önskelistan men det verkar ju vara lite unicorn-varning på dessa när det gäller beg marknaden så det kanske är att önska för mycket. Sedan känns det tufft att lägga halva bilens värde på fälgar och styling.. men fint vill man ju ha det... :D

Ber om ursäkt för det långa introt! Ser fram emot att ta del av all kunskap här på forumet.
Användarvisningsbild
av Nexus
Hej och välkommen till forumet. Vore roligt om du skapade en tråd i " garage delen " på forumet om din bil och framtida planer för den. En rejäl service ska nog få bukt på ryckningar. Vilken årsmodell är det på bilen ?
av Smartin70
Nu var det ett tag sedan jag var här men skulle uppskatta om någon har något tips..

Det mesta är fixat på bilen, bytt olja, filter, termostat, rotor, fördelare, antennring, nyckel, handbromsvajrar + ett antal relän är bytta och rosten är fixad.
Så nu har jag en kanonfin bil som går precis lika kanonfint.

Problemet är bara att 75% av gångerna jag ska kallstarta den så behövs det mellan 3-10 försök för att den ska starta och inte dö efter 1sek. (idag slog jag nytt rekord, landade på ca.20+ försök innan den ville vara med) :roll:
Motorn startar alltså alltid men antingen dör den direkt eller så landar den på tomgång i en halv sekund innan den slår av.
Ibland så hostar den bara till men det är mera sällsynt. Men den går ALLTID igång till slut iaf.

Jag har läst det mesta om startspärrsproblem och dylikt och har också haft den inne på både Volvo och Mekonomen som gått igenom allt som är värt att gå igenom. Volvo kunde inte replikera felet och Mekonomen kom fram till är att strömmen till spridarna stängs av och det är då motorn så klart dör. Kruxet är att de vet inte varför.

95% av gångerna det här händer är när bilen stått oanvänd ett dygn eller mer.
Kör jag tex till ica och handlar vilket tar 3-4min så startar den som oftast på första försöket när jag ska därifrån. Likadant om jag kört lite längre (till mina föräldrar tex) så startar den i princip alltid på första försöket när jag ska därifrån efter ett par timmar.

Så jag har samma problem som många andra har men jag vet bara inte om jag kan göra något mer?
Tips uppskattas!
av Kena
Undrar om den laddar som den ska, batteriet är fräscht osv. Skulle kunna vara något sådant eftersom den startar när du kört längre sträckor.... Pröva mäta spänning på batteriet när den inte vill starta
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du skriver nyckel antar att du köpt en ny nyckel eller testat med en annan?
Har du larm på bilen så kan även det gå in och bråka med startspärren.
av Smartin70
Bränslepumpsrelät är bytt.
Kan det vara batteriet som strular om den 98/100 gånger startar för att sedan dö en halv sekund senare? Isf borde väl motorn inte gå igång till att börja med, eller?

Jag har två nycklar (en ny) och det är samma problem med bägge.
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]