Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för tips och info!
Mycket tacksam för mer info och synpunkter angående nedanstående följdfrågor i ämnet då jag inte har så stor erfarenhet angående detta.

Hur mycket måste demonteras för att få ut delen som behöver svetsas, finns det någon skarv eller måste man under bilen?
Vad kan det kosta att få detta fixat på verkstan, på 1000-lappen när? Bilia, Mekonomen m.fl.

Såg nedanstående "Monteringsklämma" på en sida, är det någon som har provat och sett att och om det fungerar?
http://www.mrtuning.se/p/matare/tillbeh ... 275-3.html
Monteringsklämman jag tidigare gav en länk till verkar att vara för stor i omkrets samt att den kanske är för bred då det finns en flens där lambdasonden skall stickas in.

OKQ8 - Serviceman lite äldre 55+ inget som helst intresse att ta något sånt här jobb som innebär att man blir skitig och sårig samt behöver hålla på under bilen, vill hellre ha snabba däckjobb med snabba pengar där bultarna är synliga. Verkar att vara på frihjul tills pensionen = ej hungrig utan mer proppmätt och trött. Frågade om jag kunde köra bilen 30 meter, "skulle inte jag göra då bensin kan rinna ner i katalysatorn och förstöra den"

Mekonomen - Förtroendegivande mottagare som verkade att veta vad det handlade om, pigg på jobbet kostnad runt 2000:-
Bra svar angående att köra bilen "ingen fara men den kan gå i läge då du bara kan köra i 20 km"

Bilia - Yngre pigga killar som först snackade om att byta hela delen runt 8000:- återkommer sedan med svetsalternativet 1130:-
Likvärdigt svar som på Mekonomen angående att köra bilen.
Köpte 2 slangklämmor och satte runt hålet så det inte skulle låta så mycket (lät en hel det ändå) körde den till det billigaste stället och håller det visar det att Bilia kan gott mäta sig med andra verkstäder.
Nu har Bilia killarna svetsat fast lambdasondens hållare det kostade 1099:- vilket är helt okej för mig då jag såg hur och vad som kunde gå fel.
Fortfarande larmar sonden så jag måste byta den.
Jag kollade på bildelsbasen efter en lambdasond men ett företag i Småland ville ha 1250:- + 125:- i frakt då bilen hade gått över 30000 mil.
Den som jag har är en DENSO 3300 9454595 och kabellängden är 34,0 cm (kontakt och givaren ej medräknad), den enda jag hittar som kanske kan passa
är en som är 62,0 cm lång.
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5473/
Är det någon som har erfarenhet om den skulle fungera på min bil?
Tacksam för alla råd.
Då jag fick info att mitt nr. 9454595 har ersatts med 9202309 så beställde jag en DENSO Lambdasond DOX-1419 ifrån England för 931:-
Återkommer med info när jag fått den och om det fungerar utan att uppdatera programvaran i bilen.
Fick idag paketet ifrån England, fick ta hjälp av Bilia för att lossa den gamla med muttermaskin.
Den gamla var alldeles mörk och sotig trots att jag rengjorde den för några veckor sedan, bilen har dragit mera soppa också.
Monterat den nya och nollställt via batteriet, har inte kört några längre sträck så jag får återkomma med slutrapport.
Den sonden jag beställde var 50.0 cm i totallängd och märkt enligt följande.
FoMoCo
6G9N-
9F472CA
070621
DENSO 5170
30713864
SPAIN

Köpt via Ebay såg att den fanns en likadan.
http://www.ebay.com/itm/GENUINE-VOLVO-C ... #vi-ilComp
Har nu kört över 2 mil samt startat om bilen ett flertal ggr.
Ingen lampa har tänts samt inga felkoder när jag läste av bildatorn

Summering: Gällande min bil och mina erfarenheter.
Inga dyra kablar eller program behövs för att läsa av felkoderna, se tidigare trådar.
Varför skall man köpa en dyrare begagnad Lambdasond på skroten ifrån en bil som gått 30000 mil när man kan få en helt ny för mindre pengar?
Se tidigare trådar.
Det som är bra är att det är självcheck på lampan byter man en felaktig del eller åtgärdar felet så släcks den själv.
Håller med finns ingen aledning att köpa begagnat när det går att köpa nya märkesdelar till samma pris eller 20% högre än från skroten.
Ett exempel skroten ville ha 300kr för en tändspole, ny på nätet från tyskland original bosch 400kr.
Gelis skrev:Kärvande eller defekt VVT ventil kan ge dessa symtom med lambda lampan.
Lampan är ingen "lamdalampa" det är en lampa som indikerar att det lagrats en felkod i systemet relaterat till motorstyrningen / avgasrening.
Lampan tändes igen och jag befarade att det skulle vara den nya Lambdasonden som var orsaken men det verkade det inte vara.
Fick kod P1672 ECM-8410 Power supply 5 volts.
Skruvade ur Camshaft Position Sensor och torkade av den, tog bort felkoden via programmet och kabeln tidigare nämnd i inläggen lampan släcktes då direkt.
Bytte olja då det även kan vara (enligt foruminläggen) omställningsventilen för kamaxeln (soloiden) som kärvar.
2 dagar senare med ganska mycket körande har lampan fortfarande inte tänds.

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]