Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så nu har bilens sjukdom konstaterats.

Ett antal brända avgasventiler. Bilfirman gav order om att stoppa arbetet med bilen när dom fick reda på det.

Hur skulle ni vilja ha det? Går det att få en bra bil av min bil igen utan ev. följdfel?`
Anledningen till att jag undrar är att jag kan försöka häva köpet om felet är så pass väsentligt för mig.
- Åtgärd x3 försök
- Prisavdrag
- Återköp

är gången som det ska passera. Förhoppningsvis erbjuder sig firman att ta tillbaka bilen istället för att laga den (de gör det sedan svart) och säljer den till nån annan.
mattish skrev:Går det att få en bra bil av min bil igen utan ev. följdfel?
Visst går det det. Men 'utan följdfel' är rätt omöjligt att svara på.

Det finns ju några alternativ för att få fart på bilskrället igen.
Billigaste(exkl. arbetstid) är nog att byta ventilerna.
Näst billigast och antagligen den snabbaste lösningen(=mindre arbetstid) är att byta hela toppen till en fräshare.
Sista steget som både är dyrt och tidskrävande är att byta hela j-a motorn till en i bättre skick :roll:

Den stora frågan är dock varför ventilerna har blivit brända. Utan något direkt svar på det så är det ju svårt att avgöra om problemet kommer upprepas eller inte, eller om något annat kan ha tagit skada(typ kolvar).
Är brända ventiler ett så stort fel? Det vanligaste anledningen till att en ventil blir bränd är väl att det missats med ventiljusteringen.
Nej så är det kanske. Men ventiljustering ska inte utföras på den här motorn enligt verkstadshandboken. Man får renovera toppen och byta ventiler, ett förhållandevis dyrt projekt.

Min förhoppning är att bilfirman ska ta häva köpet för att laga och kränga iväg den dyrare igen. Borde nästan vara det mest fördelaktiga för hans del. Det sista jag vill är att han ska välja en verkstad där han har avtalat bra priser som gillar att gömma saker. Jag målar kanske fan på väggen, men erfarenhet finns av skojare.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]