Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av christafer
...så jag bytte packning till vattenpumpen, röret och den gummipackningen mot toppen, fyllde på kylarvätska, körde en timme och kollade i kärlet, och såg du att det hade sjunkit. "Fine, en luftficka som behöver fyllas", tänkte jag och hällde i lite vatten till maxmarkeringen. Kom ut tidigare idag för att titta, och vattennivån var ca 5mm under det jag fyllde på igår, och det är en pöl under bilen och droppar från framvagnsbalken.

Någon som har några idéer om vart läckan kan vara någonstans? Vart bör jag starta att kolla? Ser inga "glykolavlagringar" på anslutningarna.
av NilsO
På min 940 varierar nivån nog uppemot ett par centimeter beroende på temperatur, om bilen står helt rakt etc. (Och den läcker ingen kylvätska, åtminstone har jag inte behövt fylla på på två år nu.)

Men om du nu sett att det droppar kylvätska så gå över kylare och slangar metodiskt. En ficklampa är bra... Det brukar inte vara så svårt att se var det läcker, där är ju rätt gott om plats och så.
Användarvisningsbild
av lennarte
christafer skrev:luftficka som behöver fyllas", tänkte jag och hällde i lite vatten till maxmarkeringen. Kom ut tidigare idag för att titta, och vattennivån var ca 5mm under det jag fyllde på igår, och det är en pöl under bilen och droppar från framvagnsbalken.
Körde du med bilen innan du fyllde på det sista? Fyller man för mycket så "rättar" motorn till det vid färd, då kan det droppa under bilen efteråt. Nivån i behållaren ska vara inom dom båda markeringarna, det är inte mer noga än dom centimetrarna. Nivån rör sig mer än 5mm mellan varm och kall motor. Däremot bör du hålla koll på nivån så det inte är någon annan läcka "som spökar"

Mvh
Lennart
av christafer
NilsO skrev:På min 940 varierar nivån nog uppemot ett par centimeter beroende på temperatur, om bilen står helt rakt etc. (Och den läcker ingen kylvätska, åtminstone har jag inte behövt fylla på på två år nu.)

Men om du nu sett att det droppar kylvätska så gå över kylare och slangar metodiskt. En ficklampa är bra... Det brukar inte vara så svårt att se var det läcker, där är ju rätt gott om plats och så.
Borde inte vara från kylaren det läcker, om det nu läcker, då det droppar från balken. Men lika bra att kolla ändå.
av christafer
lennarte skrev:
christafer skrev:luftficka som behöver fyllas", tänkte jag och hällde i lite vatten till maxmarkeringen. Kom ut tidigare idag för att titta, och vattennivån var ca 5mm under det jag fyllde på igår, och det är en pöl under bilen och droppar från framvagnsbalken.
Körde du med bilen innan du fyllde på det sista? Fyller man för mycket så "rättar" motorn till det vid färd, då kan det droppa under bilen efteråt. Nivån i behållaren ska vara inom dom båda markeringarna, det är inte mer noga än dom centimetrarna. Nivån rör sig mer än 5mm mellan varm och kall motor. Däremot bör du hålla koll på nivån så det inte är någon annan läcka "som spökar"

Mvh
Lennart
Ja, det gjorde jag. Jaha, okej. Hade inte en aning om att motorn skötte det själv. Ska kolla hur mycket det är kvar sen. Vill helst ha ut kylarvattnet som är i nu, då det är diskmaskintablett i. Men vill samtidigt inte hälla i all glykol ifall det fortfarande läcker.

Tryckte på över kylarslang och satte på locket till expansionskärlet, sedan släppte slangen. Kom ett pys från locket, ska det vara så?
av NilsO
christafer skrev:Borde inte vara från kylaren det läcker, om det nu läcker, då det droppar från balken. Men lika bra att kolla ändå.
Har svårt att tänka mig en bil som droppar kylvätska om den inte läcker... Eller jo, det finns sådana bilar, men inte 940 som har slutet kylsystem.

I första inlägget skriver du ju att det droppar. Nu vet du inte om den läcker. Svårt att komma med konstruktiva förslag då :)
Användarvisningsbild
av lennarte
christafer skrev:Tryckte på över kylarslang och satte på locket till expansionskärlet, sedan släppte slangen. Kom ett pys från locket, ska det vara så?
Då sugs det in luft i systemet. Det sitter en övertrycksventil i locket som ska "hålla koll" på vattentrycket. Den öppnar och släpper ut tryck (och vatten), om det är för mycket och suger in luft om det blir undertryck.

Mvh
Lennart
av christafer
NilsO skrev:
christafer skrev:Borde inte vara från kylaren det läcker, om det nu läcker, då det droppar från balken. Men lika bra att kolla ändå.
Har svårt att tänka mig en bil som droppar kylvätska om den inte läcker... Eller jo, det finns sådana bilar, men inte 940 som har slutet kylsystem.

I första inlägget skriver du ju att det droppar. Nu vet du inte om den läcker. Svårt att komma med konstruktiva förslag då :)
Borde inte vara från kylaren det läcker, skrev jag.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]