Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Försöker bli klok på hur man tolkar bildelssidornas "passar till chassinummer" som brukar stå när man köper vissa delar.

T.ex. min bil har chassinummer: YV1SW59G242367364
Serienumret är väl de sex sista siffrorna, eller har jag fel? (så fattade jag det som när jag läste här: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod).

Jag kikar på samma detalj (fjäderbenslager) på två bildelsbutiker.

På Skruvat.se står det:
Från chassinummer 28005
Från chassinummer 33858

På Biltema står det:
Till chassinummer: [1]547726
Till chassinummer: [2]546642

I så fall utelämnar ju Skruvat.se en siffra, troligtvis den första i serienumret? Och i det här fallet så passar delen från både Skruvat och Biltema till min bil, eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av leiwi
jimbomas skrev:Försöker bli klok på hur man tolkar bildelssidornas "passar till chassinummer" som brukar stå när man köper vissa delar.

T.ex. min bil har chassinummer: YV1SW59G242367364
Serienumret är väl de sex sista siffrorna, eller har jag fel? (så fattade jag det som när jag läste här: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod).

Jag kikar på samma detalj (fjäderbenslager) på två bildelsbutiker.

På Skruvat.se står det:
Från chassinummer 28005
Från chassinummer 33858

På Biltema står det:
Till chassinummer: [1]547726
Till chassinummer: [2]546642

I så fall utelämnar ju Skruvat.se en siffra, troligtvis den första i serienumret? Och i det här fallet så passar delen från både Skruvat och Biltema till min bil, eller är jag helt ute och cyklar?

Ja ,CH nummer är dom sex sista , Skruvat är nog lite skruvat :roll: :roll: :roll: :roll:
av Skruvat
Hej,

Vi har tittat på chassinummerbegränsningen på den aktuella artikeln och några andra varianter.
Vår anmärkning är helt tydligt fel precis som ni konstaterat. Vi har ändrat informationen i våra system så rätt chassinummer kommer upp så snart vi kan uppdatera siten.

Generellt så räknar man bakifrån i chassinumret för att jämföra mot begränsningen, där de sex sista är "produktionsID".
På vissa bilar (och vissa delar) så finns det andra aspekter att ta hänsyn till, som i detta fall med 1 eller 2 som sjunde siffran bakifrån.
För V70N (eller V70II som den heter i vårt system) så är detta skillnaden mellan FC:1 (Torslanda) och FC:2 (Gent), därav de dubbla anmärkningarna.

Angående namnet på V70N så tittar vi på hur vi kan ändra detta, det är dessvärre inte helt enkelt för oss att fixa men vi hoppas att det är löst snart.

Med vänliga hälsningar

Johan Hasselström
Produktansvarig,
Skruvat.se
Användarvisningsbild
av leiwi
Skruvat skrev:Hej,

Vi har tittat på chassinummerbegränsningen på den aktuella artikeln och några andra varianter.
Vår anmärkning är helt tydligt fel precis som ni konstaterat. Vi har ändrat informationen i våra system så rätt chassinummer kommer upp så snart vi kan uppdatera siten.

Generellt så räknar man bakifrån i chassinumret för att jämföra mot begränsningen, där de sex sista är "produktionsID".
På vissa bilar (och vissa delar) så finns det andra aspekter att ta hänsyn till, som i detta fall med 1 eller 2 som sjunde siffran bakifrån.
För V70N (eller V70II som den heter i vårt system) så är detta skillnaden mellan FC:1 (Torslanda) och FC:2 (Gent), därav de dubbla anmärkningarna.

Angående namnet på V70N så tittar vi på hur vi kan ändra detta, det är dessvärre inte helt enkelt för oss att fixa men vi hoppas att det är löst snart.

Med vänliga hälsningar

Johan Hasselström
Produktansvarig,
Skruvat.se

Ett förtydligande
V70N ock V70II är två helt skilda bilar både i kaross och annat. Blir ju problem om ni kallar V70N för V70II hos er !!

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]