Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyligen fått en Volvo V70 D4 av 2015 års modell som tjänstebil. Två saker irriterar mig:

1. Hur kan jag slå på tändningen utan att behöva starta motorn? Ibland när man sitter i bilen vill man kunna ladda telefonen utan att ha motorn igång.

2. Efter verkstaden bytt till vinterdäck lyser/blinkar lampan för däcktryck. Jag går in i menyn (Min V70, eller vad det heter) och vill kalibrera däcktrycket. Jag trycker på OK och sedan vill bilen att jag skall köra i 10 minuter och sedan skall det vara klart. Problemet är att inget händer. Har provat flera gånger. Känns MYCKET onödigt att behöva åka in på verkstad för detta. Min teori är att man glömde kalibrera på verkstaden efter de bytte däck och att jag inte kan göra det som privatperson utan koder eller liknande. Kan det stämma? Om inte, hur skall jag göra?

Tack på förhand! :D
Ett kort tryck på startknappen utan att ha foten på någon pedal, så får du nyckelläge 1. Ett annat sätt är ett kort tryck på på/av till infotainmentsystemet. Då startar radion och en del annat. Beror på om du laddar telefonen via USB eller 12 V-uttag av du vill göra.

Har du tryckövervakning med givare i hjulen eller indirekt, via ABS-systemet? Om du har givare i sommarhjulen måste du ha i vinterhjulen också (för att det ska fungera, alltså).
Lagen kräver inte någon funktion efter leverans av ny bil.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Ett kort tryck på startknappen utan att ha foten på någon pedal, så får du nyckelläge 1. Ett annat sätt är ett kort tryck på på/av till infotainmentsystemet. Då startar radion och en del annat. Beror på om du laddar telefonen via USB eller 12 V-uttag av du vill göra.
Tack! Det skall jag testa. Laddar telefonen via 12-voltsuttaget.
apersson850 skrev:Har du tryckövervakning med givare i hjulen eller indirekt, via ABS-systemet? Om du har givare i sommarhjulen måste du ha i vinterhjulen också.
Vet faktiskt inte vilken tryckövervakning jag har. Får kolla detta! Hur som helst verkar ju det vara något för verkstaden att titta på...

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]