NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
RMH skrev:
Perra83 skrev:
RMH skrev:Återupptar denna gamla tråd.

Min C30 D2 -12 visar 5,1 i genomsnitt på färddatorn, men vid tankning mätte jag 5,8 med trippmätaren. Tycker detta verkar lite väl mycket. Har endast kört landsväg och motorväg.

Kan det bero på att jag använt dieselvärmaren? Har dock bara använt den 3-4 gånger under mätperioden. Och så startar den ju förstås när jag startar bilen också.
Sambons C30 D3 -12 drar ungefär lika mycket oftast lite mindre faktiskt. 90/100 väg varje dag och lite i stan. Varken hög eller låg förbrukning.
Lite märkligt ändå om min D2 drar mer under ungefär samma omständigheter.

Är det någon mer än mig som mätt och jämfört med färddatorn och fått en högre "verklig" siffra?
Min V50 D2 har en högre verklig förbrukning än vad f-datorn visar. Hur mycket det skiljer beror på hur jag har kört under innevarande tank. Långresor (motorväg, storstad, frifart Autobahn etc.) brukar landa på 0,55 enligt f-datorn. Bara storstad närmare 0,6. Överlag skulle jag nog säga att det handlar om 0,6-0,65 i verklig förbrukning.
Har bara vid något enstaka tillfälle fått ner den på 0,46-0,47 på långkörning. Då var det aldrig över 100 km/h och i princip tömd på alla "bra-att-ha-saker" i bagaget.
av T5smurfen
Vi har en 2011 v50 d2 drygt 8000mil på mätaren. Den ligger blandad körning på 0.5l/mil +/- 0.02 uppmätt och räknat vid pump. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Min D2 ligger på 0,49 på färddatorn och 0.50-0,51 i verklig förbrukning. Men det har stor betydelse hur tung gasfot man har. :)
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Jag har fått ner medelförbrukningen på vår D2 från 0,51 till 0,45 genom att ändra körstil. Nu accelererar jag kraftigt upp till lagstadgad hastighet och släpper sedan på gasen så att bilen precis lyckas hålla farten. Förbrukningen avser pendling 2*4 mil varje dag med 70% landsväg och 30% stadskörning.

Färddatorn stämmer förvånansvärt bra även nu när motorvärmaren är inställd på två tider/dag - skiljer bara 0,02 l/mil uppmätt vid pump. Tidigare i höst stämde det exakt :D
Användarvisningsbild
av RMH
Farthållare måste väl vara bra att använda för att hålla nere förbrukningen? :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
RMH skrev:Farthållare måste väl vara bra att använda för att hålla nere förbrukningen? :)
Nja, om det tvistar de lärde. Endel påstår att bilen smågasar hela tiden, vilket ökar förbrukningen. Dock överväger det praktiska med farthållaren i min värld, den används flitigt på långresorna i Svea rike och nere på kontinenten. 8)
Användarvisningsbild
av joel80
Om det är väldigt backig väg bör man kunna köra snålare genom att aktivt sakta in lite i uppförsbackarna och använda nedförsbackarna för att accelerera.. Men på relativ plan mark vill jag hävda att farthållare kan hålla betydligt jämnare fart än den egna gasfoten. :)

Min V70 D3 MY13 ligger och snittar på ca 6l/100km vid pump.. Ca 5.5-5.6l/100km på färddatorn. Då med största delen motorväg och stadskörning.
Vid ett par tillfällen med en andel landsväg har jag varit nere på som bäst 5.4l/100km på en tank. (vid pump) och enstaka resor på ca 20 mil har varit nere på 4.2l/100km på färddatorn.

Min uppfattning är att färddatorn visar strax under 10% för lite.
Användarvisningsbild
av Perra83
Att köra snålt kräver att man verkligen inte kör för fort. 100km/h är absolut max gärna 90.
Både C30n och V60n går snålare nu på vintern. Med vinterdäck visar hastighetsmätaren mer fel än med sommardäcken. V60 tar 0,4-0,45l/mil landsväg 90-100 enligt färddatorn (kollar körjournalen i VOC appen). Då är det lite stadskörning inräknat. Verklig fart är 5km/h under vad mätaren visar.
0,45l/mil har visat sig vara 0,5l/mil vid pump.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör efter gps-hastighet.. Felvisningen är 3-4km/h på sommaren gör mig och 5-6km/h på vintern. Inga stora skillnader.
Större skillnad vad gäller däcken är att vinterdäcken är smalare.

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]