- lör 13 dec 2014, 22:00
Har bara vid något enstaka tillfälle fått ner den på 0,46-0,47 på långkörning. Då var det aldrig över 100 km/h och i princip tömd på alla "bra-att-ha-saker" i bagaget.
RMH skrev:Min V50 D2 har en högre verklig förbrukning än vad f-datorn visar. Hur mycket det skiljer beror på hur jag har kört under innevarande tank. Långresor (motorväg, storstad, frifart Autobahn etc.) brukar landa på 0,55 enligt f-datorn. Bara storstad närmare 0,6. Överlag skulle jag nog säga att det handlar om 0,6-0,65 i verklig förbrukning.Perra83 skrev:Lite märkligt ändå om min D2 drar mer under ungefär samma omständigheter.RMH skrev:Återupptar denna gamla tråd.Sambons C30 D3 -12 drar ungefär lika mycket oftast lite mindre faktiskt. 90/100 väg varje dag och lite i stan. Varken hög eller låg förbrukning.
Min C30 D2 -12 visar 5,1 i genomsnitt på färddatorn, men vid tankning mätte jag 5,8 med trippmätaren. Tycker detta verkar lite väl mycket. Har endast kört landsväg och motorväg.
Kan det bero på att jag använt dieselvärmaren? Har dock bara använt den 3-4 gånger under mätperioden. Och så startar den ju förstås när jag startar bilen också.
Är det någon mer än mig som mätt och jämfört med färddatorn och fått en högre "verklig" siffra?
Har bara vid något enstaka tillfälle fått ner den på 0,46-0,47 på långkörning. Då var det aldrig över 100 km/h och i princip tömd på alla "bra-att-ha-saker" i bagaget.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...