Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heffe81
Hej på er.
Håller på att bli knäpp på dieselvärmaren. Bilen är en V70II 2.4D -08. Började med att värmaren slutade fungera i slutet på förra vintern. Åkte in med bilen till en MECAverkstad som läste av felkoderna som jag inte kommer ihåg nu. Anledningen till att jag inte åkte till BILIA var dels deras överpriser och sen deras väntetid. Killen på MECA vet jag är väldigt duktig och noggrann och har tidigare jobbat på en större märkesverkstad.
Han tyckte det var läge för rengöring och byte av brännarenheten. Han böt brännarenheten och värmaren gick sen några gånger men sen la sen av igen.
In på ny felsökning hos MECA. Han tog kontakt med BILIA och enligt dom skulle nu styrenheten bytas men det kunde enbart göras av BILIA p.g.a kodning.
Nu var det vår och varmare ute så det blev lagt på is. Bilen skulle ändå in på BILIA om ett tag för service och kamremsbyte. Åker sen till Bilia för att boka service och byte av styrenhet. Då säger dom helt plötsligt att styrenheten inte går att byta på den här modellen och vill ha bilen en dag för felsökning av värmaren. OK lämnar in bilen för felsökning en dag men när klockan närmar sig 16 ringer BILIA och säger att dom måste ha bilen en dag till för dom hinner inte få ihop allting. Åker dit nästa dag för att hämta bilen och får då reda på att dom inte hittar något fel men värmaren startar fortfarande inte. Det enda förslag dom har är byte av hela värmaren för ca 13-15 000:-
Han hade plockat ner värmaren, provat med nytt glödstift och tankat i ny programvara men inget resultat. Ber att få återkomma då jag tycker att det verkar hutlöst dyrt.
Någon dag senare testade jag att starta värmaren på direktstart när jag var ute och körde, parkerade och stängde av bilen. Då gick värmaren på eftervärme ett tag sen startade brännaren och gick tiden ut. Testade samma sak flera gånger och fick samma resultat. Det gick däremot inte att starta värmaren på timer eller direktstart när den var kall. När jag körde direktstart när bilen var avstängd och kall så stod det på i displayen och det surrade och lät lite en minut kanske sen stod det av.
Åkte till MECA och läste ut felkoder och fick då ut
DTC - Inga felkoder
B1D3392 -Lågavbrott under normal funktion
- Felaktig funktion
- Intermittent
9D241E - Okänd felkod
DTC - Inga felkoder
Nu har jag läst en jäkla massa trådar här på forumet och det verkar ju vara många värmare som strular men blir inte riktigt klok på vad det kan vara som är fel. I förrgår kväll läste jag i en tråd om att värmaren kanske behöver synkas efter service.
Gick ut och testade dock väldigt skeptisk :)
Ställ auto off, starta bilen
Ställ aut on, starta bilen
Ställ aut off, starta bilen
Testade sen att starta värmaren med direktstart och värmaren startade för första gången sen allt strul började och gick tiden ut:) Överlycklig för att ha sparat ett värmarbyte ställdes timern för nästkommande morgon. Nästa morgon ringde jag frun för att kolla så att värmare hade gått men det hade den tyvärr inte. Nu går det inte att starta värmaren på något vis inte ens när bilen är igång. Det står bara på i displayen men inte ett ljud. Gissar på att värmaren låst sig och måste låsas upp.
Vad göra? Ska jag bita i det sura äpplet och byta hela värmaren eller har ni någon teori. Har fler behövt byta hela värmaren? Går det att byta styrenheten?
Tacksam för tips /Henrik
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Det sitter väl en Webasto Thermo Top Evo 5 (5 kW) dieselvärmare in din V70 MY -08?
Kanske prova hos nån Websto verkstad/service ställe?
De om nån borde kunna kolla att själva värmaren är OK.

/Bo
av mortimer
Instämmer med föreg. talare. Volvo ÅF/verkstad verkar ju inte reda ut det utan vill bara sälja.
Kostar kanske par kronor på Webasto verkstad men de löser problemet åt dig.

Hur långt ha bilen gått ?
Finns ju begagnade värmare på bildelsbasen också.
av heffe81
Ja det är en Webasto Thermo Top V. Har varit i kontakt med Webastocenter och dom kan ta fram delar men inte felsöka då Volvo kodat om styrenehten till "Volvospråk". Och Volvo ÅF verkar ju inte riktigt veta hur man gör. Verkar vara en jävla soppa det här med Volvos värmare:(
Bilen har gått 18000mil, med mycket stadskörning vilket inte verkar vara optimalt med en modern diesel.
av Pmperformance
Jag fick min fläktenhet(styrenhet) utbytt på volvo. Självklart ska dom kunna byta den. Annars beställ hem från volvo och byt själv. Dock lär volvo co justera förbränningen sen.
av mortimer
Är det någon som konstaterat att funktionen på bränslepumpen fungerar och att dykarröret inte är igenslammat/igentäppt ? Om du nollar värmaren,startar bilen och sedan kör igång värmaren på direktstart; fungerar det då ?
Vad är det för temperatur när du försöker köra värmaren ? Om tanken är full, fungerar det bättre då ?
Hur är konditionen på batteriet ? (märkliga problem härstammar många ggr från batteriet)

Många frågor ja men ger dig underlag för vidare felsökning.
av heffe81
*Bränslepumpen är kollad med extern spänning och funkar.
*Dykarröret? Är det värmarens avgasrör du menar?
*Just nu kan jag inte nolla värmaren men det funkade tidigare att just direktstarta värmaren med bilen igång när den var varm och sen stänga av bilen igen då gick värmaren tiden ut.
*Jag har testat i alla möjliga temperaturer men dom senaste dagarna har det ju varit minusgrader när jag testat. Direktstarten ska ju funka ända upp till +15c. Är ju bara hjälpvärmarfunktionen som kräver under +5c.
*Batteriet är OK. Har dessutom kört Ctek-laddare över natten innan jag testat värmaren just för att utesluta batteriet.
*Har inte testat med full tank. Däremot har jag alltid minst halv tank.
av erbe
Hadde liknande fel på min värmare,renoverade då med att byta ut brännarenheten utan någon förbättring.
Co halten är justerbar å den var fel på min,startade bra när motorn var varm men inte kall.
Nu har värmaren gått utan fel sedan förra vintern när co blev justerat, så kolla detta!
av mortimer
Dykarröret är det röret som går ner i tanken, på andra sidan bränslepumpen. På min V70 2006 så var det ca 3-4mm i diameter utvändigt.
Fungerar inte värmarens vattenpump så överhettar den.. Har man bilen igång så cirkulerar vattnet istället med bilens egna vattenpump.
Med tanken på att den går intermittent så tror jag inte på mjukvarufel och med tanke på allt du provat så tror jag inte på elfel heller. Skulle starkt misstänka bränsletillförseln som är felet eller at flamvakten inte ser lågan.
18.000mil... då har den rullat en del ju. Kan ju vara ärgade(korrosion) på kontaktstycket. Prova att spreja med lämpligt sprej i kontaktsycket.
Sen "avgasröret" kan du ju lossa i anslutning på värmaren och köra den ändå, bara för att utesluta att värmaren inte kvävs om det är igentäppt där (utsläppsröret från avgassystemet) sitter ju inte helt optimalt.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]