...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:
Steffe3 skrev:Blir rätt irriterad när man möter nyare Mercedes som verkar köra omkring med dubbla halvljus med nån lampa mellan, något bländande :p Inte minst på mornarna efter ett nattpass när man är lite trött också, och alla ljus känns extra starka.
Det är nya E-klassen med LED-strålkastare. Tycker inte det bländar mer än vilket xenon som helst. :)
Dessa lysen på E-klassen är riktigt bra! Dock samma nackdel med LED som xenon: Vintertid fryser de igen då de inte avger någon värme när man kör och det snöar/är minusgrader...
Användarvisningsbild
av Steffe3
Perc skrev:
Steffe3 skrev:Blir rätt irriterad när man möter nyare Mercedes som verkar köra omkring med dubbla halvljus med nån lampa mellan, något bländande :p Inte minst på mornarna efter ett nattpass när man är lite trött också, och alla ljus känns extra starka.
Det är nya E-klassen med LED-strålkastare. Tycker inte det bländar mer än vilket xenon som helst. :)
Hm, har för mig att det var en C220 när jag kollade upp den. Kan minnas fel dock.

Tror nog mer att det är dubbla lysen igång som gör att det känns mer bländande (inte mittenlampan då, den är inte så farlig), kanske är någon form av aktivt helljus som är dåligt konstruerad dock (enda anledningen till dubbla ljuskällor jag kan komma på).
Användarvisningsbild
av JennyB
Jag blir irriterad när folk tror att det är huvudled och väjningsplikt, trots att allt säger att det är högerregel. Jag känner mig som en idiot när jag stannar för att släppa fram från höger ifrån kommande bilister, och det uppstår förvirring.

Tävling vid grön signal är också en antifavorit. Varför vill man bränna iväg som om det brann i baken bara för att bevisa att man kan accelerera ifrån den eventuellt finaste V70n i hela världen? Vad har man bevisat då?

Hatar folk som tutar i köer också. Det går inte snabbare att komma fram bara för att man kastar sig på signalhornet. Trams. Usch.
Användarvisningsbild
av Perc
Steffe3 skrev:Hm, har för mig att det var en C220 när jag kollade upp den. Kan minnas fel dock.
Nya C-klassen har ju precis börjat komma ut på marknaden och den har LED den med. Men den är så ny så man knappt ser den ännu, inte här iallafall. E-klassen har hunnit finnas nåt år.

Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
Något som inte är så kul är när slingorna som ska göra att trafikljusen för cyklister ska växla om till grönt inte reagerar. Det händer ganska ofta och då får man vara så besvärlig att man får trycka på knappen som fotgängare trycker på för att få gå över vägen. Detta gör ju att det blir grönt för cyklister och fotgängare onödigt länge och man vet ju att det innebär en störning i trafikrytmen, men vad ska man göra? Annars blir man ju stående med cykeln och får aldrig passera eftersom det aldrig slår om till grönt.
Användarvisningsbild
av erikn
Ännu värre är alla de trafikljus som har trasiga slingor för bilarna och indikerar bilar på fel ställe. Helt själv i en korsning kan man se att det är grönt åt ett annat håll där ingen kommer medan man själv har rött.
Användarvisningsbild
av JennyB
Jag blir inte irriterad på fotgängare utan reflexer när det är så mörkt som nu. Jag blir rädd. Varenda gång jag till slut ser dem, där de går med sina svarta jackor, rånarluva (nu överdrev jag) och mörkblå jeans, så slår hjärtat volter. Hu.
av llesrof
JennyB skrev:Jag blir inte irriterad på fotgängare utan reflexer när det är så mörkt som nu. Jag blir rädd. Varenda gång jag till slut ser dem, där de går med sina svarta jackor, rånarluva (nu överdrev jag) och mörkblå jeans, så slår hjärtat volter. Hu.
Jupp. De överlever tack vare ren jävla tur i många fall. Eller förarens uppmärksamhet. Förra vintern inne i stan en tidig morgon såg jag hur vissa ljuspunkter en bit längre fram liksom slocknade under en knapp sekund, ungefär som om något passerade framför dem. Det var en avvikelse mot hur det brukade se ut. Jag lättade på gasen. Mycket riktigt, en person i mörka kläder från topp till tå och utan minst reflex som korsade gatan strax framför mig. Hon skymde ljuspunkterna framför mig när hon passerade. Det var det jag reagerade på. Henne såg jag inte. Hon var lika osynlig som en proffs-ninja. Men förmodligen mycket dummare.
Irriterar mig på hur mina kära medtrafikanter hanterar situationer då sikten begränsas av t.ex. dimma, nederbörd, snörök etc.

Vad är det som får dem att tro att det absolut säkraste är att sänka hastigheten och sedan lägga sig så nära framförvarande att det knappt är en billängds avstånd. Dessutom gör flera stycken detta så det ser ut som ett litet lemmeltåg av mentalt utmanade söndagsbilister! Rent livsfarligt och idiotiskt.
Detta beteende förekommer framförallt på E4, E20 och E18 i stockholmsområdet. Även sett tendenser till detta livsföraktande beteende vid eskilstuna, gävle etc. Så det verkar inte bara vara "vi" puckade 08or...
  • 1
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 552

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]