Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#927672
Jag tror inte en verkstad kan göra lite fel med servicelampan. Antingen går dom in och nollställer, eller glömmer det. Om de glömt det borde den börja lysa tidigare än så här, c:a elva månader efter den tidigare servicen.
Användarvisningsbild
av iigloo
#927676
torbjorn_75 skrev:Med felindikering menar jag att servicelampan lyser trots att den inte ska lysa. Det skulle i det här fallet kunnat uppstå om bilen inte haft många kallstarter med korta körsträckor.
Förklara gärna hur datorn kan indikera service utan att parametrarna är uppfyllda.
av perhall
#927682
Det är väl om man vill "spara" på att dryga ut serviceintervallerna. Har man 1 år/3000 mil och blir inkallad efter 8 mån/1700 mil pga körprofil kan man ju fortfarande vänta tills 1 år xxx mil utan att någon blir misstänksam när bilen säljs. För när det är nollställt är ju gamla övertrasseringar glömda. Inte så bra för bilen kanske dock.

Tycker BMW:s SI som kom 1981 var genialisk. Bränsleförbrukning avgjorde intervallet, dvs 1500 mil vid lugn landsvägskörning och 6-700 mil vid många korta sträckor, hård körning, kallstarter etc. Bra approximation på slitage och servicebehov.
PH
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#927729
iigloo skrev:Förklara gärna hur datorn kan indikera service utan att parametrarna är uppfyllda.
När en dator gör fel kan det typiskt handla om programmeringsfel, bitfel eller problem med strömförsörjningen. Det kan också bli fel vid datorns inläsning av parametrar eller utmatning av signaler.
Användarvisningsbild
av iigloo
#927918
torbjorn_75 skrev:
iigloo skrev:Förklara gärna hur datorn kan indikera service utan att parametrarna är uppfyllda.
När en dator gör fel kan det typiskt handla om programmeringsfel, bitfel eller problem med strömförsörjningen. Det kan också bli fel vid datorns inläsning av parametrar eller utmatning av signaler.
Om det skulle uppstå ett fel pga de variabler du nämner är det fler fel än tidig serviceindikering som uppstår, därför håller inte ditt resonemang.

*Skulle det vara ett mjukvarufel (fel på fil (dåligt skriven kod), avbruten uppladdning av mjukvara, så blir det allvarligare konsekvenser än en tidig serviceindikering.

*Bitfel blir samma som ovan. Hårdvaran har svårigheter att läsa och lagra mjukvaran och fel på hela mjukvaran som följd.

*Felande strömförsörjning är vanligt på bilar och bara ändringar i konfiguration uteblir. Datorn återställer mjukvaran. Skulle det skett vid en uppladdning av mjukvaran blir det systemfel.

*Fel på inläsning av parametrar skulle kunna vara rimligt om inte systemet är byggt för att klara feltoleranser, vilket det nu är. Men när det gäller serviceindikatorn ska datorn börja läsa in data som inte finns och hitta på egna data som t.ex. för många mil, fel klockslag eller otroligt många kallstarter och korta körsträckor. Såna störningar i inläsningen skulle innebära allvarliga fel och återigen ge systemfel som påverkar övriga funktioner.

Med tanke på körsträckan och tiden från senaste servicen låter det helt rimligt med service tidigare. Kör man korta körsträckor utan att motorn hinner bli varm samt många kallstarter blir följden tidig service. Samma när motorn körs väldigt hårt med höga hastigheter och kraftiga accelerationer.

Systemet är rätt komplicerat och håller koll på mer än vad många ägare tror. Så att nolla en serviceindikator själv för att man "tycker" att det borde gå längre mellan serviceintervallen utan att veta hur och varför känns rätt, ursäkta uttrycket, korkat.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]